E6 Brekkvasselv-Fossheim
Hva?
Prosjektet omfatter bygging av om lag 4,5 km med ny E6. Det skal bli lagt opp til en standard som kan skiltes for 90km/t med vegbredde 9 meter. I tillegg til ny bru over Brekkvasselv vil det bygges ny veglinje i dagens trasé.
Hvorfor?
Sterkningen har en svært viktig funksjon for gods- og persontransport mellom Sør- og Nord-Norge og er en veldig viktig veg for samfunnssikkerhet og beredskap i Norge. Den har stedvis dårlig bæreevne, er smal og svingete og ikke minst utsatt for flom på flere strekninger.
Kart
Framdrift
Reguleringsplan E6 Brekkvasselv – Namsskogan S, delstrekning Brekkvasselv – Fossheim er vedtatt av Namsskogan kommune.
Reguleringsplanen ble enstemmig vedtatt av kommunestyret i Namsskogan kommune like før jul 2023. Planen har fått planID 5044- 2023003. Høringsperioden har vært fra 28.09.2023 til 09.11.2023.
Den vedtatte reguleringen er utarbeidet som detaljreguleringsplan og består av plankart, reguleringsbestemmelser, planbeskrivelse og ROS-analyse. Se hele planen her.
Grunnlag for ny E6
Hensikten med reguleringsplanen er å skaffe et formelt grunnlag for bygging av ny E6 på strekningen E6 Brekkvasselv-Fossheim. For utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense, som prosjektet er en del av, er det besluttet å bruke vegklasse H1 med mest mulig 90 km/t.
Grong-Nordland grense ligger i Nasjonal Transportplan (NTP), men Stortinget må bevilge penger over statsbudsjettet før den regulerte strekningen kan bygges.
Finansiering
Byggestart
Vegåpning
Aktuelt
-
Godkjent reguleringsplan for E6 Brekkvasselv – Fossheim
— Reguleringsplan E6 Brekkvasselv – Namsskogan S, delstrekning Brekkvasselv – Fossheim er vedtatt av Namsskogan kommune.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- ca. 4,5 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036