E6 Fjerdingen–Grøndalselv
Hva?
Prosjektet omfattet bygging av om lag 12 km med ny E6. Det ble lagt opp til en standard som kan skiltes for 90km/t med vegbredde 9 meter.
Hvorfor?
Ny trasé har gitt en mer trafikksikker og effektiv veg med slakere svinger og mindre stigninger enn det dagens E6 har.
Kart
Aktuelt
-
Moderne og trafikksikker veg åpnet
— Onsdag 10. juli ble det satt trafikk på de siste 4 kilometer av nye E6 som er under bygging i Grong og Namsskogan kommune.
-
Ny E6 til ein «billig penge»
— Seks kilometer ulykkesbelasta strekning i Namdalen er bytt ut med ein moderne og trafikksikker veg.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 12 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2014-2023
Mer om prosjektet
En ulykkesbelastet strekning er byttet ut med en moderne og trafikksikker veg. Den nye vegen er 9 meter bred, og har forsterket midtoppmerking (rumlefelt). Den har også mye bedre linjeføring enn den gamle vegen, det vil si slakere svinger og mindre stigning.
Letnes Entreprenør har hatt den største kontrakten med bygging av 10 km med ny E6. Bygging av bruer over Fjerdingelva og Grøndalselv med noe tilstøtende veg er utført av Peab Anlegg med Austad Maskinstasjon som underentreprenør på grunnarbeidene.
-
Bilde 1 av 3: Ny og gammel bru over Grøndalselv. Den gamle brua som er til venstre på bildet skal rives etter sommerferien. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 3: Nytt kryss ved Grøndalselv. Asfaltering pågår på fylkesveg 764 til Skorovass og Lassemoen. Avkjøring blir på vestsiden av ny E6, og fylkesvegen østover til Skorovass føres over E6 på brua midt i bildet. Bygges også ny bussholdeplass i tilknytning til fylkesvegen. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 3 av 3: Ny E6 til venstre i bildet. Gamle E6 til høyre i bildet gjøres om til driftsveg for skogbruket. Asfalten tas av og veien snevres inn. Foto: Statens vegvesen