1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Trøndelag

Kommuner:

Grong, Namsskogan

Hva?

Prosjektet omfattet bygging av om lag 12 km med ny E6. Det ble lagt opp til en standard som kan skiltes for 90km/t med vegbredde 9 meter.

Hvorfor?

Ny trasé har gitt en mer trafikksikker og effektiv veg med slakere svinger og mindre stigninger enn det dagens E6 har.

Kart

Bildet viser et kart med den nye strekningen.
Kart over den nye vegstrekningen. Illustrasjon: Statens vegvesen
Lengde:
12 km
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2014-2023

Mer om prosjektet

En ulykkesbelastet strekning er byttet ut med en moderne og trafikksikker veg. Den nye vegen er 9 meter bred, og har forsterket midtoppmerking (rumlefelt). Den har også mye bedre linjeføring enn den gamle vegen, det vil si slakere svinger og mindre stigning.

Letnes Entreprenør har hatt den største kontrakten med bygging av 10 km med ny E6. Bygging av bruer over Fjerdingelva og Grøndalselv med noe tilstøtende veg er utført av Peab Anlegg med Austad Maskinstasjon som underentreprenør på grunnarbeidene.

Kontakter

Harald Inge Johnsen

Prosjektsjef
Telefon:
915 12 885
E-post:

Arild Gjerde

Byggeleder - E6 Fjerdingen-Grøndalselv
Telefon:
977 44 710
E-post: