Ombygging til urbant utformet riksveg i by med redusert trafikkmengde og hastighet, og tiltak for kollektiv, sykkel og gange.

Når Manglerudtunnelen er ferdig bygget og åpnet, vil trafikken på dagens Ring 3 mellom Ryen og Bryn reduseres. Da foreslår Statens vegvesen å endre utformingen av dagens Ring 3 ved å blant annet senke hastigheten, og legge bedre til rette for kollektivtrafikk og myke trafikanter. Vi ser også på muligheter for å krysse vegen uten over- og underkjøring, såkalt kryssing i plan med fotgjengeroverganger og lysregulering i kryssene.

Utreder ulike løsninger

Vi utreder alternativer med to eller fire kjørefelt for bil pluss kollektivfelt. Statens vegvesen planlegger også en kollektivtrasé fra Ryenkrysset med tilknytning til Bryn kollektivterminal. Når Manglerudtunnelen er ferdig, og trafikken gjennom Ryenkrysset er redusert, skal krysset bygges om slik at E18 gjennom Operatunnelen del Svartdal blir den gjennomgående trafikkstrømmen.

Viktig omkjøringsveg

Ring 3 er en viktig fordeleråre for lokaltrafikken mellom Ryen og Lysaker, og vil fungere som omkjøringsveg for E6 Manglerudtunnelen, i tillegg til E18 Operatunnelen og Vålerengatunnelen.

E6 Oslo Øst ble ikke prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, prosjektet er derfor satt på vent 

Ryen sør-Bryn
Ryen sør-Bryn