Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Manglerudprosjektet skrider frem og det nærmer seg tid for å legge frem planprogram på høring. Vi håper på å få ferdig konkurransegrunnlag for anskaffelse av teknisk rådgiver til reguleringsplan og konsekvensutredning før sommeren. Prosjektet har fått ny etappeinndeling og er nå delt inn i fire etapper.

Planprogram

Vi har hatt oppstartsmøte for reguleringsplanlegging med Oslo kommune. Det jobbes iherdig med forslag til planprogram som etter planen skal legges ut på offentlig høring i løpet av sommeren 2015. Vi vil også varsle planoppstart for hele strekningen E6 Åsland - Ulven innen sommeren 2015. Berørte grunneiere vil varsles per brev. I tillegg vil det bli kunngjort i media og på prosjektets egne nettsider. Ved høring i løpet av sommeren, håper vi på fastsetting av planprogrammet i desember. Planprogrammet beskriver en felles overordnet konsekvensutredning (KU) og flere reguleringsplaner.

 

Innspill i tidligfase

Før jul 2014 ba vi om forhåndsinnspill til planarbeidet fra ulike aktører som blir berørt av prosjektet og vi fikk inn 29 forhåndsuttalelser.

 

Etapper

E6-Manglerudprosjektet-etappeinndeling_web

Det er nå en ny etappeinndeling, som erstatter den gamle.

1)    Åsland – Ryen. Kollektivfelt og nye kryss langs eksisterende E6

2)    Tunnel Abildsø – Ulven med dagsone på Bryn

3)    Ring 3 Ryen – Bryn. Nedbygging av eksisterende E6 med kollektivprioritering.

4)    Ring 3 Bryn – Teisen – Ulven. Nytt Teisenkryss og nedbygging av Ulvensplitten vurderes.

 

Konkurransegrunnlag

Det er begynt på utarbeidelse av konkurransegrunnlag for innhenting av tilbud på teknisk rådgiver. Oppdraget skal inkludere konsekvensutredning for hele prosjektet og reguleringsplan for etappe 1, med opsjoner for reguleringsplaner for etappe 2 og 3 og byggeplan for etappe 1. Konkurransegrunnlaget planlegges sendt ut før sommeren, slik at vi kan ha på plass konsulent høsten 2015.

 

Ideverksted

Det ble i februar avholdt ideverksted om mulige veg- og trafikkløsninger i området Bryn – Teisen – Ulven. Verkstedet så på alle aspekter ved prosjektet. Verkstedet viste oss at sammenhengene i området er komplekse og trenger videre utredninger for at utviklingen i trafikksystem og bytransformasjon skal henge sammen. Verkstedet skapte god forståelse for sammenhengene hos de aktørene som deltok. De som deltok i tillegg til Statens vegvesen var Oslo kommune ved Bymiljøetaten (BYM), Plan- og bygningsetaten (PBE), Ruter AS, Jernbaneverket, Plan Urban AS, Aas-Jakobsen AS, ViaNova AS og INBY AS. Last ned rapporten fra"Dokumenter" i venstremenyen.

 

Grunnundersøkelser

Det er foretatt grunnboringer/ grunnundersøkelser i området Bryn – Teisen – Ulven med hensyn på dybde til berg. Det viser at det er varierende dybder til berg i dette området, men at det sannsynligvis vil være mulig å få til tunneler. Noen steder vil det kunne bli løsmassetunneler. Det vil si at tunnelen blir støpt i betong og løsmassene fylt tilbake rundt og over. Det er også mye leire i løsmassene i dette området. Det vil være behov omfattende grunn- og geotekniske undersøkelser i den videre planleggingen.

 

Nyere tids kulturminner

Byantikvaren i Oslo kommune har foretatt undersøkelser og registreringer av nyere tids kulturminner i området vegprosjektet planlegges. Byantikvaren har utarbeidet en rapport om arbeidet og funn. Rapporten legges ut når den er klar. Den legges under "Dokumenter" i venstremenyen.

Aktuelt for fylke(r): Oslo