Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Støpen pågikk fra kl. 08 mandag morgen til kl. 14 tirsdag ettermiddag.

Soknedalskrysset blir et toplanskryss rett sør for Soknedal sentrum. I begynnelsen av uka ble rundkjøringslokket støpt.

Det gikk med 1382 kubikkmeter betong, som ble levert fra Støren og Heimdal. Alt i alt har mer enn 50 personer over flere skift vært i sving for å gjennomføre arbeidet, til planlegging og forberedelser, betongproduksjon, transport, kontrolltaking, utstøping og arbeidsledelse.

video

- Arbeidene gikk som planlagt uten avvik av betydning. Lufttemperaturen under støpen lå litt under null grader, og med vindstille og ingen nedbør var været nærmest perfekt for slike arbeidsoperasjoner, sier byggeleder Geir Skjold-Johnsen i Statens vegvesen.

- Lav lufttemperatur kompenseres med forvarming av form og betong, samt tildekking av utstøpte flater. Betong som herder, utvikler varme – opp mot ca. 50 grader for denne konstruksjonen. Det er ikke ønskelig med for høy temperatur i herdefasen, derfor holder vi temperaturutviklingen under kontroll framover for å sikre god og planlagt kvalitet, forklarer Skjold-Johnsen.

Noen fun facts

  • Dersom all medgått betong i rundkjøringslokket ble fylt i standard badekar, ville vi trengt ca. 7000 badekar.
  • En vanlig betongbil tar sju kubikkmeter betong. Altså tilsvarer støpen nesten 200 betongbillass, eller en lenke på nesten to kilometer om vi hadde en betongbil til hvert lass og satte dem etter hverandre støtfanger mot støtfanger.
  • Det går med ca. 900 tonn armering til bygging av hele Soknedalskrysset.
  • Regner vi om denne armeringen til kamstål med diameter på en centimeter og legger den etter E6, kommer vi fra Soknedal til Alta i nord, eller til Berlin i sør.
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag