Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Utgangspunktet for KVU-en er å anbefale hvilke tiltak som skal gjennomføres på tunnelene på strekningen E6 Fauske–Mørsvikbotn. I en vurdering av tiltak på tunnelene er det nødvendig med en helhetsbetraktning av strekningen som omfatter også vegstrekningene mellom tunnelene.

E6 har som eneste innenlands forbindelse mellom de tre nordligste fylkene Nordland, Troms og Finnmark en særdeles viktig funksjon som gjennomgående transportåre for næringsliv og bosetting i Nord-Norge. Strekningen Megården–Mørsvikbotn i Sørfold kommune inngår transportaksene  Fauske–Sortland og Fauske–Narvik, og har 25 % tungtrafikkandel. Strekningen er 53 km lang og har 16 tunneler. Tunnelene og mellomliggende vegstrekninger har store standardmangler:

  • Tunnelene har kjørebanebredde 5,5 meter, som utgjør et framkommelighetsproblem fordi tunge kjøretøy må kjøre med redusert fart ved møting
  • Tilsammen ca. 4,7 km veg mellom tunnelene har stigning på 8 %
  • Det foreligger forskriftskrav om fullverdig sikkerhetsutrustning innen 2019
  • Ved hendelser som medfører stenging av en tunnel, vil reell omkjøringsmulighet være gjennom Sverige med reisetid 11 – 13 timer.
  • Risikoanalyser viser at liten bredde, dårlig geometri og brannsikkerhet utgjør en større risiko enn manglende sikkerhetsutrustning.

Bygging av nye tunneler søkes innarbeidet i Nasjonal transportplan 2018 – 2027 med oppstart i 1. periode. Utredningen skal gjennomføres som konseptvalgutredning med brei involvering

E6 Fauske-Mørsvikbotn (KVU)
Kobbhammartunnelen er en av 16 tunneler på E6 gjennom Sørfold. Foto: Thomas Rolland
Aktuelt for fylke(r): Nordland