Kinderegget i Tenk Tromsø
Flyplasstunnelen og F2-lenka er to av de viktigste prosjektene i Tenk Tromsø. De vil bidra sterkt til å løse en rekke trafikale utfordringer på Tromsøya.
Vi registrerer at flere stemmer i debatten om Tenk Tromsø mener at Flyplasstunnelen og F2-lenka ikke er nødvendig å bygge. Vi i Statens vegvesen ønsker å bidra til et opplyst offentlig ordskifte. I det følgende bringer vi derfor en del faktaopplysninger om to av de viktigste tiltakene i den vedtatte bypakken.
Vegnettet på Tromsøya er ikke robust nok. Det har stedvis for dårlig kapasitet og for lite fleksibilitet. Når folk skal til og fra jobb, blir det raskt kø og treg trafikkavvikling ved en rekke flaskehalser, som Breivika, Giæverbukta, UNN-rundkjøringa og Tromsøbrua. Dette rammer også kollektivtrafikken. Når det blir full stopp på en av hovedvegene, vet alle at det er få eller ingen mulighet for å finne effektiv omkjøring.
Utfordringen
På Tromsøya ligger to store knutepunkt med svært mange arbeidsplasser, Breivika på østsiden og Langnes på vestsiden ved Tromsø lufthavn. Den korteste og raskeste vegen mellom dem er E8 Tverrforbindelsen. I dag går det meste av trafikken her. Det skaper en sterkt trafikkert barriere tvers over øya. Strekningen har flere trafikkfarlige kryss og bratte stigninger som gir dårlig fremkommelighet, særlig på vinterstid. Kommer du derimot langs fastlandet fra sør og skal til Langnes, er det i dag raskest å kjøre Tromsøbrua og via sentrum. Det medfører mer trafikk i sentrum, og at kapasiteten til E8 Tromsøysundtunnelen i dag ikke utnyttes fullt ut.
I næringsområdene ved Langnes og i Breivika forventes det mer vekst og enda flere arbeidsplasser. I takt med denne utviklingen og forventet befolkningsvekst de neste årene, vil biltrafikken og næringstransporten i Tromsø øke, særlig til og fra Langnes. Dette vil skje uavhengig av tiltakene i bypakken. Samtidig vil vekst og utvikling i området bremses, dersom gode løsninger på vegnettet uteblir. Den store utfordringen er å få gjennomgangs- og tungtrafikken bort fra bykjernen. Samtidig må vi få bussene raskere frem slik at flere velger å reise kollektivt.
Løsningen
For å nå bypakkens mange mål, innfri nasjonale krav og bidra til vekst og arbeidsplasser, har Statens vegvesen planlagt å bygge en ny tverrforbindelse, E8 Flyplasstunnelen. Den skal gå fra Breivika til Langnes. I tilknytning til tunnelen, har vi planlagt å bygge F2-lenka, en veg-lenke med en stor rundkjøring og en arm som fører ny E8 helt fram til lufthavna. Løsningen vil ikke bare ivareta nasjonale krav om å sikre norske lufthavner en trygg og effektiv adkomst. Flyplasstunnelen og F2-lenka vil også effektivisere hele vegnettet på Tromsøya.
Et Kinderegg
I noen utbygginger finnes det tiltak som løser mange utfordringer på en gang. Et Kinderegg som innfrir flere ønsker. Slik er det også i Tenk Tromsø. F2-lenka er helt nødvendig å bygge for å få full effekt av Flyplasstunnelen. Uten F2-lenka vil tunnelen skape mer trafikkproblemer i Giæverbukta enn i dag. Men med F2-lenka vil rushtrafikken i de største flaskehalsene i Giæverbukta reduseres. Med lenke og tunnel kommer bussene raskere frem og man får full effekt av den nye effektive bussterminalen vi starter å bygge i år. F2-lenka er også avgjørende for å få effekt av den planlagte Tiltakspakke Langnes, der det blant annet skal bygges en rundkjøring i Erling Kjeldsens veg. Den er særlig viktig for kollektivtransporten og bussavviklingen ved kollektivterminalen. Flyplasstunnelen og F2-lenka er viktige bidrag for å nå bypakkens hovedmål om nullvekst i personbiltransporten.
Samlet vil Flyplasstunnelen og F2-lenka gjøre Tromsøs trafikksystem mer robust og fleksibelt (redundant). Det vil gi bilistene et alternativ å kjøre når det blir full stopp i trafikken andre steder på øya, og det vil bidra til å avlaste sentrum. Om kort tid starter arbeidet med å oppgradere de fylkeskommunale tunnelene på Tromsøya. Da vil behovet for et vegnett med større kapasitet bli svært synlig.
Kostnad
E8 flyplasstunnelen har ikke blitt dyrere enn først antatt. Men det er riktig at kostnadsanslaget fra 2020 på 1,8 milliarder kroner har steget til 2,4 milliarder koner. Det kommer av to forhold.
En, den generelle prisstigning for veganlegg som var 22 prosent fra 2020 til 2022. Dette gjelder alle prosjektene i bypakken.
To, da fylkeskommunen og kommunen behandlet porteføljen i bypakken (tiltak en ønsker å få bygd) fjernet de F2-lenka. Men tiltaket er helt nødvendig å bygge. Derfor har Vegvesenet bakt F2-lenka inn i prosjektet E8 Flyplasstunnelen. Lenka har en ca. kostnad på 300 millioner kroner (2022 kr.)
Samlet utgjør dette differansen (endret kostnad) på ca. 600 millioner korner.