Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen går videre med tre tilbydere i konkurransen om å få bygge Tromsøs nye innfartsåre, E8 Sørbotn-Laukslett i Ramfjord.

Illustrasjon som viser Ramfjord bru og ny E8 inn mot Sørbotn. Vy vel skal bygges på den sør-vestlige siden av Ramfjorden. Dagens E8 ligger på den nord-østlige siden av fjorden.
Ramfjord bru og ny E8 inn mot Sørbotn. Dagens E8 ligger på motsatt side av fjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen.

De tre tilbyderne er:

  • NCC Norge AS
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
  • Arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC

Kontraktsignering i mars–april 2023

Planen er å signere kontrakt i mars–april 2023. Kontrakten er en utførelsesentreprise og konkurransen gjennomføres med forhandlinger. Oppdraget tildeles den som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

Dette skal bygges

Omlag 10 km ny E8 fra Sørbotn til Laukslett med flere mindre konstruksjoner av bruer og kulverter. En bjelkebro på ca. 870 meter over Ramfjorden, fundamentert på stålrørspeler. Skredsikring i form av to skredvoller og andre mindre skredsikringstiltak. Reinovergang i Sørbotn, samt en forlengelse av eksisterende skredvoll ved Sarastein på E8 i Lavangsdalen.

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark