Lysaker kollektivterminal
Hva?
Kollektivterminalen skal oppgraderes og tilpasses nye Fornebubanen og et endret reisemønster.
Hvorfor?
Lysaker kollektivterminal skal legge til rette for effektiv framføring av buss og attraktivt byttepunkt for kollektivreisende. Når Fornebubanen åpner skal flere regionbusser inn mot Oslo kunne ha endeholdeplass på Lysaker, og det må legges til rette for venteplass og muligheter for å snu bussene.
Kart
Framdrift
KVU Oslo-Navet er Statens vegvesen, Jernbaneverket og Ruter sin felles konseptvalgutredning og anbefaling for økt transportkapasistet inn mot og gjennom Oslo. Utredningen belyser hvordan det kollektive transportsystemet i hovedstadsområdet må utvikles frem mot 2030 og 2060 dersom vi skal nå målet om at veksten i persontrafikken skal tas med kollektivtransport, gåing og sykling.
I KVU-en slås det blant annet fast at flere av regionbussene inn mot Oslo bør ha endeholdeplass på Lysaker.
Da Statens vegvesen i 2015 startet planleggingen av det som da ble kalt Lysaker kollektivknutepunkt, var utgangspunktet at det skulle gjøres en omfattende ombygging. Planen var den gang å heve E18 og bygge kollektivterminal under motorveien. Bussene skulle komme til terminalen via en separat bussveg. Byggingen av Lysaker kollektivknutepunkt var kostnadsberegnet til rundt 2,4 mrd. kroner.
For denne løsningen ble det fastsatt et planprogram i Bærum kommune og Oslo kommune i 2018/2019.
Da Stortinget i juni 2020 vedtok byggingen av E18 Lysaker-Ramstadsletta , fastsatte Stortinget flere tiltak for å redusere kostnadene. Blant annet ble den planlagte bussvegen tatt ut av prosjektet og erstattet med en løsning der det ene kjørefeltet på E18 skal brukes til kollektiv-/sambruksfelt.
Stortinget satte samtidig av 700 millioner (2019-)kroner til ny Lysaker kollektivterminal .
Den nye kostnadsramma for prosjektet gjør at Statens vegvesen har søkt etter nye og justerte alternativer for kollektivterminalen en det som var fastlagt i det tidligere planprogrammet.
Planprogrammet for Lysaker kollektivterminal ble fastsatt i Bærum kommune og Oslo kommune i desember 2023. Planprogrammet viste opprinnelig fire alternative løsninger for Lysaker kollektivterminal. To av alternativene er forkastet, og Vegvesenet jobber videre med de to siste.
Statens vegvesen arbeider sammen med Bærum og Oslo kommuner for å få fram en detaljreguleringsplan for Lysaker kollektivterminal.
Byggestart
Ny Lysaker kollektivterminal skal etter planen åpne omtrent samtidig som Fornebubanen (2029).
Aktuelt
-
Informasjonsmøter om Lysaker kollektivterminal
— Statens vegvesen inviterer til digitalt informasjonsmøte 17. januar og åpen dag 24. januar. Tema begge dager er planlegging av Lysaker kollektivterminal.
-
Varsler oppstart for planleggingen av Lysaker kollektivterminal
— Statens vegvesen legger planprogrammet for E18 Lysaker kollektivterminal ut på høring, varsler planoppstart og ber om innspill innen 10. februar 2023.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Totalkostnad:
- 700 millioner (2020-kroner)
- Antatt åpnet:
- 2029