E18 Vestkorridoren
E18 Vestkorridoren er 17 km ny hovedveg mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Dette omfatter tre deletapper og ny kollektivterminal på Lysaker.
- Lysaker–Ramstadsletta - anleggsarbeider pågår
- Ramstadsletta–Nesbru - det pågår arbeid med reguleringsplan
- Nesbru–Drengsrud -
- Lysaker kollektivterminal
E18 Vestkorridoren er et av Norges største utbyggingsprosjekter. I tillegg til styrket trafikksikkerhet og bedre trafikkflyten for særlig næringstrafikken, skal prosjektet bidra til å redusere bilbruken og legge til rette for at flere kan reise kollektivt, sykle eller gå. Et viktig hovedgrep er å skille fjerntrafikken fra lokaltrafikken og flytte deler av E18 under lokk eller i tunnel. Det gir muligheter for by- og stedsutvikling og bidrar til å redusere redusere støy- og støvplagene fra E18 for de som bor i området.
06.09.2023 Vegvesenet og Skanska inviterer naboer på Ramstadsletta til besøksdag på anlegget 10. september
04.09.2023 Klar, ferdig, grav!.... og så var anleggsarbeidet på Fornebukrysset-Strand i gang.
Flere nyheter fra E18 Vestkorridoren
Hva er E18 Vestkorridoren?
E18 Vestkorridoren er fellesbetegnelsen på hovedveiene mellom Oslo og Asker kommune. Den planlagte utbyggingen av veisystemet utgjør en samlet strekning på 17,3 km. E18 Vestkorridoren er en del av Oslopakke 3 og prioritert i Nasjonal transportplan 2018–2029 og i Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033.
Statens vegvesen er ansvarlig for planlegging og bygging.
E18 Vestkorridoren er delt i tre etapper:
Etappe 1: E18 Lysaker-Ramstadsletta
Prosjektet omfatter ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny vegforbindelse til Fornebu (Vestre lenke), ny vedforbindelse til Gjønnes (Gjønnestunnelen) gang- og sykkelveger og tilpasninger til lokalveger. Byggearbeid startet i november 2020. For tiden pågår forberedende anleggsarbeider på strekningen Fornebukrysset-Strand. Det foregår også anleggsarbeider på streknigen Strand-Ramstadsletta. E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2028/2029, og hele prosjeket ventes ferdigstilt i 2030.
Etappe 2: E18 Ramstadsletta-Nesbru
Det pågår arbeid med reguleringsplan på strekningen E18 Ramstadsletta-Nesbru.
Arbeidet med reguleringsplan startet høsten 2020. Planen er beregnet vedtatt av Bærum og Asker kommuner løpet av 2025.
Etappe 3: E18 Nesbru-Drengsrud
Strekningen inngår i vedtatt kommunedelplan for E18 Slependen-Drengsrud fra november 2016. Det pågår for tiden ikke planlegging på strekningen.

Mål for E18 Vestkorridoren
Prosjektet E18 Vestkorridoren skal:
- legge til rette for et funksjonelt vegsystem med gode knutepunkter fra Lysaker -Asker og muligheter for by- og stedsutvikling
- redusere klimagassutslipp fra transport ved blant annet å legge til rette for at flere kan reise kollektivt, sykle eller gå
- redusere rushtidsforsinkelser
- begrense trafikkbelastning på gatenettet i Oslo og lokalveier i Asker og Bærum
- redusere antall drepte og hardt skadde
- redusere luftforurensning og støyplager
Hvorfor ny E18?
E18 gjennom Asker og Bærum har en årsdøgntrafikk (ÅDT) på rundt 90 000 kjøretøy. Det gjør vegen til en av Norges mest trafikkerte vegstrekninger. Strekningen er hovedinnfartsåre og gjennomfartsåre til Oslo fra vest. Vegen har mye kollektivtrafikk og er viktig for næringslivet. Videre er E18 en viktig transportåre mot kontinentet med tilknytninger til internasjonale ferje- og havneterminaler i Oslo.
Prognoser for befolkningsutvikling, regional økonomi og trafikk peker i retning av fortsatt betydelig vekst.
Dårlig framkommelighet for buss
De store trafikkmengdene forårsaker i dag forsinkelser og køproblemer på E18-strekningen. Bussene har dårlig fremkommelighet, spesielt ut av Oslo og på tverrgående ruter. Dagens trafikksituasjon er en stor miljøbelastning for de mange som bor og arbeider nær veien, og E18 er en barriere for by- og stedsutvikling. Det går en sykkelforbindelse gjennom Bærum kommune langs E18, men denne har varierende standard.
Flere skal kunne gå, sykle eller reise kollektivt
Utbyggingen av E18 Vestkorridoren skal redusere disse problemene. Det nye hovedvegsystemet skal ikke føre til mer privatbiltrafikk, men det skal sikre at flere kan reise kollektivt, sykle eller gå. Næringstransporten skal prioriteres.
Færre en i dag skal bli plaget av støy og støv, Ved blant annet å skille hovedvei og lokalvei og legge store deler av hovedvegsystemet i tunnel, skal prosjektet legge til rette for by- og stedsutvikling.
- Vei:
- E18
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Asker, Bærum
- Fylker:
- Viken
- Lengde:
- 17,3 km
- Finansiering:
- Stat, Bompenger
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Oppstart:
- November 2020
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Philip Pedersens vei 20, Lysaker
Kontakter
Åge Brudeseth
- Telefon:
- 90065279
- E-post:
Nina Marie Rønning Kjemperud
- Telefon:
- 45499497
- E-post:
Therese Grøttumsbråten
- Telefon:
- 45 87 92 19 (08.00-15.30)
- E-post: