Etappe 2 av E18 Vestkorridoren går fra Ramstadsletta i øst til Nesbru i vest. Prosjektet ligger i Asker og Bærum kommuner.

 

Statens vegvesen arbeider med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Planleggingen omfatter ny hovedveg i tunnel og dagsone, nytt lokalvegsystem med kollektivløsning og kobling til kollektivknutepunkt i Sandvika, hovedsykkelveg og nettverk for gående og syklende samt tilrettelegging for byutvikling i områdene tilknyttet E18-traseeen.

Konsept B er valgt alternativ for  hovedvegsystem for reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru.

Status og framdrift  

I 2024 jobber Statens vegvesen med søknad om nytt styringsmål for prosjektet (prosjektets kostnad). Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene i Sandvika inngår som del av dette arbeider. 

Kartskissen viser en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B.  Med utgangspunkt i skissen vil Statens vegvesen i 2024 søke  nytt styringsmål for prosjektet.
Kartskissen viser en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. Med utgangspunkt i skissen vil Statens vegvesen i 2024 søke nytt styringsmål for prosjektet. Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen

Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar 2023 for å gi Statens vegvesen tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned. 

I 2023 jobbet Statens vegvesen og rådgiver Norconsult  for å finne løsninger for å redusere kostnader for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen var et kostnadsanslag fra november 2022 som viste at kostnadene til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over styringsmål (P50) på 12,2 (2021-) mrd. kroner. 

Les også

Fra kommunedelplan til reguleringsplan

Arbeidet med reguleringsplan bygger på kommunedelplan for ny E18 Vestkorridoren, Lysaker-Slependen (godkjent i Bærum kommune 2014) og kommunedelplan for E18 Slependen-Drengsrud (godkjent i Asker kommune  2016). 

Justert etappeinndeling

Den 22.februar 2021 gav Samferdselsdepartementet grønt lys for justering av etappedelingen på E18 Vestkorridoren. Det innebærer at etappe 2 nå går fra Ramstadsletta til Nesbru, ikke Ramstad-Slependen, slik den tidligere inndelingen var. Hensynet til rasjonell utbygging og mulighet til å velge løsning som holder kostnadene nede, var noe av det daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide trakk fram som begrunnelse i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

Hensikt med planleggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru

Hensikt med  planarbeidet er å legge til rette for ny E18 forbi Sandvika. Prosjektet vil bidra til å:

  • Gi forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransport.
  • Bedre forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående.
  • Redusere miljøbelastningene.
  • Redusere vegens barrierevirkning på områdene vegen går igjennom.
  • Redusere antall ulykker på strekningen.

I tillegg til gjennomgående hovedveg med kollektiv./sambruksfelt, planlegges sykkelveg og gangløsninger samt nytt lokalvegsystem.

Vedtatt kommunedelplaner for E18 Lysaker-Slependen og Slependen – Drengsrud legges til grunn ved utarbeidelse av reguleringsplan for strekningen. 

Prosjektet skal optimalisere de anbefalte løsningene fra disse planarbeidene. Standardvalg og løsninger på strekningen Lysaker – Ramstadsletta skal videreføres i reguleringsplanen.

Statens vegvesen vil redusere klimagassutslippene med 55 prosent både på anlegg og innen drift før 2030. I optimaliseringen av veganlegget skal det legges vekt på løsninger som bidrar til at disse målsettingene nås.

Ramstadsletta–Nesbru slik vi planlegger den 

  • Ny E18-dagsone : 2,3km
  • Ny E18-tunnel: 3,6 km
  • Ny lokalveg langs E18 (inkl. kryss): 5,3 km
  • Løsning for buss langs E18: 5,8 km
  • Ny sykkelveg/gate langs E18: 5,3 km
  • Rampetunneler til/fra Oslo fra E16: 1,5km
  • Rampetunneler til/fra Asker fra E16: 1,3 km
  • Nytt lokalvegsystem på Slependen (inkl. kryss: 1,1 km)

Tidspunkt for ferdig reguleringsplan for E18 Ramstadsletta- Nesbru er anslått til  2027.

Dronefoto Sandvika: Framtidens E18 vil gå i tunnel under Sandvika.
Den framtidige E18 vil gå i tunnel (Sandvikstunnelen) under Sandvika. Foto: Helge Skoglund-Johnsen
Sist oppdatert: