Oppgraderingsarbeidene i E39 Glaskartunnelen er nå ferdigstilt, og dermed er det slutt på omkjøring og nattestenging.

Glaskartunnelen er ferdig oppgradert, og fremstår nå som er lys og moderne tunnel.
Glaskartunnelen er ferdig oppgradert, og fremstår nå som en lys og moderne tunnel. Foto: Statens vegvesen

- Vi ønsker å takke trafikanter og ikke minst naboer rundt tunnelen for tålmodighet og konstruktiv dialog. Det har i periode vært svært krevende, med støy og vibrasjoner på kvelds- og nattestid, sier prosjektleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.

Testingen og tilhørende stilleperiode på anlegget gikk veldig fint, og entreprenøren fikk etter hvert gått i gang med demontering av alt det gamle utstyret i tunnelen. Alle gamle skap, kabler, teknisk bygg og trafostasjon i tunnelen er demontert og fjernet, etter at nytt utstyr var satt i drift og testet.

- Godt arbeid

Oppgradering av tunnelene er utført av Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand og Thunestvedt (Bravida). Entreprenøren har nå ferdigstilt det aller meste i tunnelen, og natt til fredag den 12. desember var det overlevering av anlegget fra entreprenøren til Statens vegvesen.

- Prosjektet har hatt et godt samarbeid på tvers av alle involverte parter, og entreprenørene har hatt en jevn og god framdrift på anlegget. Med sin gode kompetanse har medarbeiderne gjort en fremragende jobb, i det som må kategoriseres som et særdeles komplekst og krevende anlegg, sier Sylta.

Blant annet har de gjennomført to svært krevende helgestengninger, til stor belastning for trafikanter og naboer. Her sto entreprenør på døgnet rundt, med totalt rundt 45 personer i sving.

- Nå er prosjektet i all hovedsak ferdigstilt, og det er slutt på nattestenging og heft for trafikantene. Vi avventer en godkjenning av den nye trafikkstyrings- og skiltplanen for anlegget, slik at det fremdeles vil være noen gamle skilt som vi må vente litt med å demontere. Dette gjelder blant de siste brikkene som må på plass for toveis trafikkstyring i ett løp, når det ene løpet må stenges ved trafikale hendelser eller vedlikehold, sier Sylta.

- Topp moderne tunnel

De siste godkjenninger håper vi er på plass i løpet av første kvartal 2026, og det vil da være en kjapp arbeidsoperasjon med få stengninger for å kunne fjerne gjenstående utstyr.

- Glaskartunnelen er nå en topp moderne og trygg tunnel for alle som ferdes på strekningen. Vi poengterer også at framtidig trafikal belastning i Åsamyrane og Ervikveien ved stengt tunnel vil være vesentlig bedre enn tidligere, sier Sylta.