Gildheim-Leangbrua
Hva?
Denne sykkelruten går i kulvert under Ranheimsvegen, fortsetter nordover langs Leangenvegen, over jernbanesporene ved Leangen stasjon på Hangarbrua og går deretter langs jernbanesporet frem til eksisterende gang- og sykkelveg som leder opp til Leangbrua.
Hvorfor?
Prosjektet inngår i Miljøpakken i Trondheim som skal legge til rette for nullvekst i biltrafikken.
Kart
Framdrift
Dette skal bygges:
- Ny bru over jernbanen ved Leangen stasjon (Hangarbrua, åpnet).
- Egen sykkelvei og adskilt fortau langs jernbanen.
- Sykkelrute i kulvert under Ranheimsvegen, videre langs Leangenvegen.
- Kryssløsning ved Ranheimsvegen/Gildheimsvegen tilrettelegges for rundkjøring for syklende.
- Opprydding i avkjørselsforhold til virksomheter langs Leangenvegen.
Aktuelt
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 1 kilometer
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Mer om prosjektet
Hangarbrua åpnet for trafikk i september 2025. Resterende del av strekningen, fra Hangarbrua mot Gildheim, blir påbegynt når finansiering er på plass.
Miljøpakken i Trondheim er en del av byvekstavtalen mellom staten, fylket og kommunene, og den er forankret i Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036.
Strekningen Gildheim-Leangbrua inngår i Hovedsykkelveg Trondheim Øst
-
Bilde 1 av 2: En tidlig skisse viser Hangarbrua som krysser jerbanen ved Leangen stasjon. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 2: Leirvik AS har bygd Hangarbrua som er verdens første gangbru med brudekke bestående av resirkulert aluminium. Aluminiumet er resirkulert fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Illustrasjon: Preben R. Madsen/ Statens vegvesen
Les mer
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
-
Østre Rosten 20, 7075 Tiller