E134 Oslofjordforbindelsen - byggetrinn 2
Kvar?
- Fylke:
- Akershus
Kommunar:
Frogn, Asker
Kva?
Prosjektet er en utvidelse av dagens vei fra 2 til 4 felt. Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder. Tunnelene skal også oppgraderes etter tunnelsikkerhetsforskriften.
Kvifor?
Oslofjordforbindelsen er en viktig alternativ vegforbindelse utenom Oslo mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud. Et nytt løp vil gi bedre forutsigbarhet for næringstransporten og økt sikkerhet for trafikanter ved hendelser.
Kart
Framdrift
Reguleringsplanen for Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 ble vedtatt i februar 2015 av vertskommunene Hurum (nå Asker) og Frogn.
Kommuner og Viken fylkeskommune ga sin tilslutning til delvis bompengefinansiering av prosjektet i juni 2020.
Ekstern kvalitetssikring (KS2) ble fullført i september 2021.
Stortinget vedtok tirsdag 4. juni å bevilge 7,75 milliarder til veiprosjektet. Finansieringen er basert på statlige midler og bompenger.
Den statlige delen utgjør 33,5 prosent. Det er lagt til grunn et bompengebidrag til prosjektet på til sammen 4 574 mill. 2024-kroner, som er 66,5 prosent av finansieringsrammen.
Det er gitt lokal tilslutning til takster og plassering av bomstasjon i både Frogn og Asker kommune, og også i Viken fylkeskommune. Det blir kun en bomstasjon. Bomstasjonen vil bli plassert ved Oslofjordtunnelens innløp på Måna, samme sted som for byggetrinn 1.
Prosjektet er planlagt med en stor totalentreprise for hele prosjektet. Statens vegvesen har kunngjort konkurranse om bygging i august 2024. I desember ble tre entreprenører invitert til forhandlingsfasen.
Forhandlinger pågår gjennom 2025, med mål om kontraktsignering innen januar 2026.
Anslått byggestart er 2026.
Anslått byggetid for prosjektet er syv år fra byggestart. Det vil si åpning i 2033 gitt at anleggsstart er 2026.
Aktuelt
-
Kan gjenbruke dagens rømningsrom i tunneler på E134 Oslofjordforbindelsen
— E134 Oslofjordforbindelsen kan bruke allerede etablerte rømningsrom og bergrom som utgangspunkt for rømningsveier for de nye tunnelløpene.
-
Starter brønnundersøkelser langs Oslofjordforbindelsen
— Statens vegvesen starter nå opp igjen undersøkelser av private brønner langs E134 Oslofjordforbindelsen. Brønneiere vil bli kontaktet.
-
Nå rives bygg langs E134 – gjør klart for ny Oslofjordforbindelse
— Bygninger på seks eiendommer skal nå rives for å gjøre fremtidig utvidelse av E134.
Planar og dokument
Fakta og nøkkeltal
- Lengde:
- 14 km
- Finansiering:
- Bompengar, Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Meir om prosjektet
Det første byggetrinnet av Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000 og omfattet bygging av E134 fra Bjørnstad i Røyken kommune til Vassum i Frogn kommune. Oslofjordtunnelen mellom Måna og Verpen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen utgjør en del av E134 og Oslofjordforbindelsen.
I proposisjonen som lå til grunn for byggingen av Oslofjordforbindelsen, lå det som en forutsetning at strekningen skulle bygges ut i takt med trafikkutviklingen. Byggingen ble derfor planlagt gjennomført i to byggetrinn.
Byggetrinn 2 innebærer:
- nytt løp i Oslofjordtunnelen på 7,4 kilometer
- nytt løp i Frogntunnelen på 1,6 kilometer
- utvide Vassumtunnelen slik at den får to gjennomgående løp
- utvide fra to til firefelts veg mellom tunnelåpningen på Måna og fram til E6 på Vassum, 6 kilometer. Dette medfører også å bygge et nytt broløp for den ca. 200 meter lange Bråtan bro, utvidelse av viltundergang
- Erstattet rundkjøringene med to nye toplanskryss på henholdsvis Måna og Verpen
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
-
Kongeveien 231, 1407 Vinterbro