Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Det har vært en annerledes vår for alle. For E134 Oslofjordforbindelsen har det også vært en hektisk vår med blant annet bompengegrunnlaget. Her kommer en kort status fra oss på prosjektet, før vi pakker sekken, setter på solhatten og tar ferie.

Prosjektet jobber nå med ferdigstillelse av styrende dokumenter. Nytt anslag skal gjennomføres for prosjektet, slik at vi er klare for kvalitetssikring (KS2) i finansdepartementet i løpet av høst/vinter 2020. Dette må gjennomføres før Stortinget kan godkjenne prosjektet.

Bomstasjoner – mange hensyn å ta

Ellers har vi jobbet med grunnlaget for lokalpolitisk behandling for bompengefinansiering. Nytteprinsippet og hensynet til brukerne legges til grunn når man skal plassere bomstasjoner. Det betyr at de som har nytte av prosjektet skal være med å betale, tilsvarende skal de som betaler ha nytte av prosjektet.

I tillegg bør bomstasjoner også plasseres slik at man unngår uønskede trafikale virkninger. Eksempel på dette er lekkasje over til det lokale veinettet. Det betyr at dersom bomstasjonene plasseres slik at det blir økonomisk lønnsomt å benytte seg av lokalveiene i stedefor den nybygde hovedveien, vet vi av erfaring at mange benytter seg av det. Dette betyr økt trafikk forbi skoler og barnehager og inn i nærmiljøet, som er uheldig for mange. I tillegg betyr det lengre innkrevingstid for å dekke opp for de tapte pengene.

Det har vært et ønske om å se på alternative måter å kreve inn bompenger på, slik at de som kun bruker det oppgraderte veinettet i Frogn også bidrar i finansieringen uten at dette får negative trafikale effekter.

Prosjektet har jobben mye med plasseringen av bomstasjoner. De fleste alternativene medførte imidlertid en uakseptabel lekkasje av trafikk til lokalveisystemet.

Etter mange vurdering har Statens vegvesen derfor landet på at vi anbefaler å sette opp kun én bomstasjon, som plasseres på Måna - samme plassering som forrige bomstasjon for Oslofjordforbindelsen trinn 1. 

Vedtatt i Frogn og Asker

Det er med glede vi kan si at både Frogn og Asker kommune har hatt en effektiv og god behandling av vårt forslag til bompengefinansiering. I juni vedtok begge kommunene planen.

Nå venter vi spent på behandling av saken i Viken fylkeskommune i september. 

Veien videre

Veien videre nå avhenger av når vi kan forvente stortingsvedtak for prosjektet. Får vi det innen utgangen på 2021, kan vi skrive kontrakt med entreprenør innen utgangen av 2022. Forventet ferdigstillelse da er 2028. Denne tidsplanen avhenger som sagt av når stortingsvedtaket kommer.

Prosjektet jobber også for at gang og sykkelveien langs fv. 1390 Osloveien, blir lyst ut på konkurranse i september/oktober 2020. Oppstart av bygging vil da bli i 2021.

 

Vi på prosjektet ønsker alle en god sommer, og gleder oss til å ta tak i oppgavene som venter til høsten 😊

 

Illustrasjonen viser den planlagte fremdriften til prosjektet.
Aktuelt for fylke(r): Viken