Sykkelstamveg Bergen Sentrum-NHH (Delstrekning 6)
Hva?
Det bygges i dag 2,4 km med sykkelstamveg mellom Bradbenken og Glass Knag hvor gående, syklende og bilister får adskilte felt. Delstrekning 6 som strekker seg over 4,5 km er delt opp i fire deler, hvor hele delstrekningen inngår i planarbeidet for bybane mellom sentrum og Åsane.
Hvorfor?
Prosjektet vil gi et sammenhengende sykkeltilbud inn mot Bergen sentrum fra nord, og sikre trygg fremkommelighet på en ulykkesutsatt strekning. Det har de siste årene vært flere trafikkulykker på strekningen, spesielt i det såkalte Gjensidigekrysset.
Kart
Framdrift
2023/2024: Godkjent byggesøknad av Bergen kommune
Delstrekning 6b og c strekker seg fra Bradbenken, via Sandvikstorget, og til Glass Knag. Arbeidene startet i april 2024, og prosjektet skal stå ferdig i løpet av 2026.
Kontrakten har en verdi på 142 millioner kr ekskl. mva.
Det ble i mars 2024 holdt et digitalt informasjonsmøte hvor Statens vegvesen og Vassbakk & Stol inviterte naboer og andre interesserte.
Onsdag 3. april 2024 startet anleggsarbeidene langs fv. 577 ved Festningskaien.
Høsten 2025 ble delstrekning 6b Bradbenken-Sandvikstorget ferdigstillt. Den nye sykkelstamvegen består av gang- og sykkelveg hvor gående og syklende er adskilte fra hverandre. Rothaugtunnelen er også oppgradert med ny belysning. Flere av bussholdeplassene på strekket har også fått seg en oppgradering.
Delstrekning 6c skal etter planen stå ferdig i løpet av 2026.
Noen av tiltakene på strekningen:
- Det bygges en signalregulert sykkelkryssing ved Sandvikstorget, som sørger for en trafikksikker kryssing av bilvegen.
- Det ulykkesbelastede Gjensidigekrysset signalreguleres for alle trafikantgrupper.
- På rampen fra E39 legges sykkelvegen i bakkant av bussholdeplassen, for å unngå uønskede konflikter mellom syklister og kollektivreisende.
Den vernede bygningnen Reperbanen vil også bli gravd frem som en del av prosjektet, og få en utsmykkende rolle på strekket med belysning og glassvegger som beskytter mot sprut fra vegen.
Aktuelt
-
Anleggsarbeid vil gi køar gjennom Sandviken og på E39
— Frå og med 25. november blir det innsnevring til eit køyrefelt langs Reperbanen i Sandviken. Statens vegvesen anbefaler å la bilen stå og berekne god tid.
-
Starter boring og sprengningsarbeid ved Gjensidigekrysset
— I forbindelse med arbeid med el-kabler og vann- og avløpssystemet ved Gjensidigekrysset, vil det fra uke 39 foregå boring og sprengning i grunnen.
-
Nye arbeidssoner ved Gjensidigekrysset
— Fra og med 19. mai vil det bli endret innkjørsel til parkeringsområdet ved Gjensidigegården.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 4,5 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Handlingsprogram 2026–2029
Mer om prosjektet
Delstrekning 6 a-d
Sykkelstamveg Bergen, delstrekning 6 Bergen sentrum–NHH er ca. 4,5 km lang, og er delt opp i fire delstrekninger:
- 6a-d: Hele delstrekningen inngår i planarbeidet for bybane mellom sentrum og Åsane. For mer informasjon, se Miljøløftet sine egne informasjonssider.
- 6b og c: Midlertidig løsning for Bradbenken-Sandvikstorget-Glass Knag er i byggefase. De to deltstrekningene blir bygget ut samtidig. Arbeidet utføres av entreprenør Vassbakk & Stol på vegne av Statens vegvesen. Strekningen skal stå ferdig i 2026.
Arbeidet med å bygge Sykkelstamvegen mellom Bradbenken og Glass Knag startet i april 2024. Arbeidet skal pågå i ca. 2,5 år.
Strekningen mellom Bradbenken og Sandvikstorget ble ferdigstillt høsten 2025. Det resterende strekket mellom Sandvikstorget og Glass-Knag vil stå ferdig i løpet av 2026.
Det er Statens vegvesen som er ansvarlig og byggherre for prosjektet, mens Vestland fylkeskommune blir vegeier etter at prosjektet er ferdig.
Prosjektet er finansiert av Miljøløftet. Du kan lese mer om deres arbeid med E39 Sykkelstamveg Bergen på deres nettsider.
Anbefalt alternativ rute for syklister under anleggsperioden.
Syklister som ferdes på strekningen vil oppleve redusert framkommelighet og omkjøringer i anleggsperioden. Strekningen vil være åpen for trafikk, men vi ber syklister benytte seg av alternativ rute mens anleggsarbeidene pågår. Alternativ rute vil gå via Amalie Skrams vei, Ekregaten, Sandviksveien og Nye Sandviksvei. Årsaken er at tilbudet for gående og syklende på flere parti langs fv. 577 vil bli lagt om når anleggsarbeidene pågår.
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
-
Nygårdsgaten 112, 5008 Bergen
Kontakter
Inge-André Håkull
- Telefon:
- 478 02 877
- E-post:
Bjørn Rusten Lundberg
- Telefon:
- 974 22 488
- E-post: