1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Karoline Rage

Hvor?

Fylker:
Vestland

Kommuner:

Bergen

Hva?

Det bygges i dag 2,4 km med sykkelstamveg mellom Bradbenken og Glass Knag hvor gående, syklende og bilister får adskilte felt. Delstrekning 6 som strekker seg over 4,5 km er delt opp i fire deler, hvor hele delstrekningen inngår i planarbeidet for bybane mellom sentrum og Åsane.

Hvorfor?

Prosjektet vil gi et sammenhengende sykkeltilbud inn mot Bergen sentrum fra nord, og sikre trygg fremkommelighet på en ulykkesutsatt strekning. Det har de siste årene vært flere trafikkulykker på strekningen, spesielt i det såkalte Gjensidigekrysset.

Kart

Bildet viser et kart hvor det er markert hvor den nye sykkelvegen vil gå. Strekningen som er markert med stiplet veg viser at sykkelvegen vil gå i tunnel.
På kartet er det markert hvor den nye sykkelvegen vil gå. Strekningen som er markert med stiplet veg viser at sykkelvegen vil gå i tunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen

2023/2024: Godkjent byggesøknad av Bergen kommune

Delstrekning 6b og c strekker seg fra Bradbenken, via Sandvikstorget, og til Glass Knag. Arbeidene startet i april 2024, og prosjektet skal stå ferdig i løpet av 2026.

Kontrakten har en verdi på 142 millioner kr ekskl. mva.

Det ble i mars 2024 holdt et digitalt informasjonsmøte hvor Statens vegvesen og Vassbakk & Stol inviterte naboer og andre interesserte. 

Onsdag 3. april 2024 startet anleggsarbeidene langs fv. 577 ved Festningskaien. 

Høsten 2025 ble delstrekning 6b Bradbenken-Sandvikstorget ferdigstillt. Den nye sykkelstamvegen består av gang- og sykkelveg hvor gående og syklende er adskilte fra hverandre. Rothaugtunnelen er også oppgradert med ny belysning. Flere av bussholdeplassene på strekket har også fått seg en oppgradering.

Delstrekning 6c skal etter planen stå ferdig i løpet av 2026. 

Noen av tiltakene på strekningen:

  • Det bygges en signalregulert sykkelkryssing ved Sandvikstorget, som sørger for en trafikksikker kryssing av bilvegen.
  • Det ulykkesbelastede Gjensidigekrysset signalreguleres for alle trafikantgrupper.
  • På rampen fra E39 legges sykkelvegen i bakkant av bussholdeplassen, for å unngå uønskede konflikter mellom syklister og kollektivreisende.

Den vernede bygningnen Reperbanen vil også bli gravd frem som en del av prosjektet, og få en utsmykkende rolle på strekket med belysning og glassvegger som beskytter mot sprut fra vegen.

Lengde:
4,5 km
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Handlingsprogram 2026–2029

Mer om prosjektet

Delstrekning 6 a-d

Sykkelstamveg Bergen, delstrekning 6 Bergen sentrum–NHH er ca. 4,5 km lang, og er delt opp i fire delstrekninger:

  • 6a-d: Hele delstrekningen inngår i planarbeidet for bybane mellom sentrum og Åsane. For mer informasjon, se Miljøløftet sine egne informasjonssider.
  • 6b og c: Midlertidig løsning for Bradbenken-Sandvikstorget-Glass Knag er i byggefase. De to deltstrekningene blir bygget ut samtidig. Arbeidet utføres av entreprenør Vassbakk & Stol på vegne av Statens vegvesen. Strekningen skal stå ferdig i 2026.

Arbeidet med å bygge Sykkelstamvegen mellom Bradbenken og Glass Knag startet i april 2024. Arbeidet skal pågå i ca. 2,5 år. 

Strekningen mellom Bradbenken og Sandvikstorget ble ferdigstillt høsten 2025. Det resterende strekket mellom Sandvikstorget og Glass-Knag vil stå ferdig i løpet av 2026.

Det er Statens vegvesen som er ansvarlig og byggherre for prosjektet, mens Vestland fylkeskommune blir vegeier etter at prosjektet er ferdig.

Prosjektet er finansiert av Miljøløftet. Du kan lese mer om deres arbeid med E39 Sykkelstamveg Bergen på deres nettsider.

Anbefalt alternativ rute for syklister under anleggsperioden.

Syklister som ferdes på strekningen vil oppleve redusert framkommelighet og omkjøringer i anleggsperioden. Strekningen vil være åpen for trafikk, men vi ber syklister benytte seg av alternativ rute mens anleggsarbeidene pågår. Alternativ rute vil gå via Amalie Skrams vei, Ekregaten, Sandviksveien og Nye Sandviksvei. Årsaken er at tilbudet for gående og syklende på flere parti langs fv. 577 vil bli lagt om når anleggsarbeidene pågår.

Prosjektkontor

Besøksadresse:

Nygårdsgaten 112, 5008 Bergen

Kontakter

Beate Riisnæs

Prosjektleder
Telefon:
962 36 913
E-post:

Inge-André Håkull

Delprosjektleder delstrekning 2, Rådal-Nesttun og delstrekning 6b+c Bradbenken–Glass Knag,
Telefon:
478 02 877
E-post:

Bjørn Rusten Lundberg

Byggeleder delstrekning 6b/c Bradbenken-Glass Knag
Telefon:
974 22 488
E-post:

Karoline Rage

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
47644964
E-post: