I forbindelse med bygging av gang- og sykkelbru i Skjoldstølen vil det fra og med mandag 3. november pågå arbeider med boring og sprengning.

Bilde av anleggsvei ved Skjoldstølen som viser fjell, anleggsvei og bybanelinjene som går ved siden av vegen.
Ved Skjoldstølen skal det komme ny gang- og sykkelbru som skal kobles sammen med dagens bru som går mellom Skjoldstølen og Fana Blikk. Foto: Karoline Rage

Nord for anleggsområdet på Skjold vil det i uke 45 starte opp arbeider med sprengning og boring i fjellet som ligger langs bybanetraseen ved Skjoldstølen.  

Arbeidet vil totalt pågå i to til tre uker, og vil etter planen foregå mellom kl. 07:00 og 17:00 mandag til fredag. Tidsrom for sprengning er mellom kl. 10:00 og 14:00. Det vil bli tatt hensyn til Skjold skole sine friminutt slik at sprengninger ikke vil finne sted mens elevene har friminutt og oppholder seg utendørs.  

Nærmeste naboer vil bli direkte varslet av entreprenør, i tillegg til at det vil være varsling ved bruk av sirene på stedet. Sirenene vil først gå med korte støt i 1 minutt frem til sprengning, før det blir et langt støt når sprengningen er utført. I tillegg vil det være vaktposter ute for å hindre at folk og trafikk beveger seg inn i sikkerhetssonen rundt sprengningsstedet. Det er også plassert rystelsesmålere på nærliggende bygg. 

Bygninger vil ikke bli evakuert mens arbeidet pågår, men personer bør for sikkerhets skyld ikke oppholde seg ved vinduer som vender mot anleggsområdet. I forkant av sprengning vil det være en del støy fra boring. 

Om prosjektet 

Statens vegvesen signerte i november 2024 kontrakt med Fyllingen maskin AS og Strand AS for bygging av sykkelstamveg på den to kilometer lange strekningen mellom Skjold og Nesttun. Prosjektet er finansiert av Miljøløftet, og innebærer å bygge ny gang- og sykkelveg avskilt fra biltrafikken. 

Den nye traseen skal øke trafikksikkerheten da den gir mer trafikksikre kryss, den skiller gående og syklende og den fjerner eksisterende biltrafikk fra gang- og sykkelvegen. Disse tiltakene vil legge til rette for at flere skolebarn og andre kan gå og sykle trygt, selv med økt sykkeltrafikk. Den nye gang- og sykkelvegen vil også legge til rette for at flere brukergrupper kan ta i bruk et trygt og godt tilbud, noe som vil bidra til målet om å oppnå en høyere andel gående og syklende. 

Ny gang- og sykkelveg vil gi redusert reisetid og bedre fremkommelighet for gående og syklende, noe som gjør at prosjektet bidrar til at vi kommer et steg nærmere å oppnå nullvekstmålet. 

Kontaktperson:
Thomas Tangerås Andersson
Byggeleder
Mobil: +47 93 48 98 23
E-post: og