Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Vegprosjektet rv. 3/25 mellom Løten og Elverum har 36 lærlinger. Det er en andel på hele 9%.

36 lærlinger på ett og samme prosjekt

Ofte hører vi om mangel på lærlingeplasser når elever er ferdige med sin teoretiske del av utdanningen. I bygg- anleggsbransjen er situasjonen en annen. Der er det tvert i mot mangel på lærlinger.

Prosjektet rv. 3/25 mellom Løten og Elverum har klart å nå en viktig milepæl. -I dag har vi 36 lærlinger på anlegget. I konkurransegrunnlaget stilte vi krav om minimum 7 % lærlinger. Det målet har vi nå nådd, vi har faktisk en andel på 9% sier prosjektleder Taale Stensbye.

-Lærlingene er ansatt hos oss i Skanska, datterselskapet vårt Vassbakk&Stol og hos underentreprenørene Gjermundshaug anlegg AS, GMM og Minel Land Elektriske med flere forteller Sand som også berømmer underentreprenørenes rekrutteringsinnsats.

Lærlingene er ferdige med teoridelen av utdanningen og har hatt noe praksis før de kommer ut på anlegget. Her venter nødvendig intern opplæring og kursing i alt fra sikkerhetsutstyr, HMS (helse, miljø og sikkerhet), maskinhåndtering, vedlikehold og håndtering av masser, avfall med mer.

-Etter at intern kursing og opplæring er gjennomført er de klare for å jobbe på anlegget. Lærlingene som jobber på anlegget vårt inngår som fullverdige arbeidere, sammen med erfarne betongarbeidere og maskinoperatører, men med tilsyn forteller prosjektdirektør Ketil Sand i Skanska.

Samfunnsansvar

Taale Stensby i Vegvesenet berømmer Skanska for satsingen på lærlinger.

-Statens vegvesen er en stor aktør og byggherre i Norges bygg- og anleggsmarked. Vi skal være vår størrelse og vårt samfunnsansvar bevisst. Sammen med profesjonelle entreprenører som Skanska og deres underentreprenører viser vi at vi klarer å rekruttere flinke og læringssultne lærlinger et marked der slike ressurser faktisk er mangelvare, sier Stensbye.

Er med å skaper historie

Første gang vegen ble bygget var i 1957, året dagens prosjektleder ble født. Det er i dag en klondike og byggeboom i norsk anleggsbransje. Dersom det blir oppgangstider utenlands og mange av våre utenlandske arbeidere reiser hjem, vil vi mangle så mange som 14000 anleggsarbeidere. Derfor er det ekstremt viktig for oss å rekruttere gode arbeidere kontinuerlig sa daglig leder i OPS-selskapet Hedmarksvegen AS, Morten Wangen.

-Morgendagens prosjekter trenger også kvalifiserte entreprenører. Her har vi i Statens vegvesen et viktig samfunnsoppdrag i å legge til rette for at det er attraktive lærlingeplasser samtidig som vi skal markedsføre vår attraktive og spennende bransje. Jobben Skanska gjør her er utrolig viktig i arbeidet med å sikre god entreprenørdekning også i årene som kommer, avsluter Stensbye.

Presisjonskjøring med gravemaskin

En av oppgavene lærlingene skulle gjennom under rebusløpet var presisjonskjøring med gravemaskin. Her skulle trepinnen ned i alle hull på kortest mulig tid. Aleksander Johnsen hos Gjermundshaug hadde kortest tid, 1 minutt blank. (foto: Erik Larsstuen)

Lærlingene ble delt inn i fire lag

Lag 1: gruppen ble delt inn i fire lag. Her er lag 1 sammen med prosjektlederen for veg, Martin Frogner og prosjektdirektør, Ketil Sand i Skanska. F.v. Robin Zakrisson, Lars Ola Alme, Martin Frogner, Aleksander Johnsen, Patrick Brateggen, Ketil Sand, Eliane Trulsen, Magnus Opøien Voll og Håkon Marstein. (foto: Erik Larsstuen)

 

Aktuelt for fylke(r): Innlandet