Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Mandag tok en fornøyd ordfører første spadetak for ny bru over Driva elv på rv. 70 ved Elverhøy i Sunndal kommune.

Tre menn som graver med spade
Fra venstre: Sten Holt (Consto AS), Ståle Refstie (ordfører i Sunndal kommune) og Ove Nesje (Statens vegvesen) tok det symbolske første spadetaket i Sunndalen mandag. Foto: Statens vegvesen

- Dette er en merkedag. Vi er veldig fornøyde med at byggingen er i gang og at vi allerede om et drøyt halvår har ny trafikksikker bru på plass, sier Ståle Refstie, ordfører i Sunndal kommune.

Refstie forteller at det allerede i 2010 begynte å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert. Det ville vært katastrofalt for eksporten som går opp og ned dalen.

Dagens Elverhøybru ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.

Ta lysreguleringen med et smil!

I byggeperioden vil det i perioder bli lysregulering på rv. 70. Det ser ikke ordføreren mørkt på.

-Her må vi vente med et godt og bredt smil, sier Refstie. Denne brua har vi ventet på!

Den nye brua skal stå ferdig i desember 2023, og i løpet av 2024 blir den gamle revet.

Fire menn som peker i et kart
Prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen forklarer hvordan vegløsningen rundt den nye brua blir. Fra venstre: Andreas Eidem (Statens vegvesen), Ove Nesje (Statens vegvesen), Sten Holt (Consto AS) og Halgeir Brudeseth (Statens vegvesen).

Bygges med norskutviklet sveiseteknologi

Ståldekket på den nye brua skal bygges med moderne norskutviklet sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri AS og Statens vegvesen i fellesskap. Robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere, kutter CO2-utslipp i produksjon og kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.

Produksjonen av ståldekket til Elverhøybrua startet opp i midten av januar, og blir fraktet til Elverhøy i august/september.

Bilde av robot som sveiser
Her blir ståldekket til Elverhøybrua sveiset av roboter hos Prodtex AS i Vanylven på Sunnmøre. Foto: Prodtex AS

De delene av prosjektet som ikke inngår i ståldekkeleveransen skal bygges av Consto Anlegg Midt AS.

– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Sten Holt, anleggsleder i Consto AS. 

I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesvegen under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1986. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.

Kontaktperson i Statens vegvesen

Halgeir Brudeseth
Prosjektleder, Statens vegvesen
Telefon: 91 34 63 88
E-post:

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal