Rv. 80 Sandvika-Sagelva
Hvor?
- Fylker:
- Nordland
Kommuner:
Fauske-Fuossko, Bodø
Hva?
Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 5,0 km mellom Sandvika og Sagelva, nord for Bodø. Vegbanen skal oppgraderes med økt vegbredde og slakere svinger. I tillegg er det gjennomført skredsikring i området ved Ytterkleiva, hvor det tidligere har gått flere sørpeskred.
Hvorfor?
Øke fremkommeligheten og redusere antall ulykker på strekningen som ligger mellom Bodø og Fauske. Utbyggingen skal også løse trafikale utfordringer ved kryssing av Nordlandsbanen.
Kart
Framdrift
21. april 2008 la Statens vegvesen ut forslag til reguleringsplan for rv. 80 Sandvika–Sagelva til offentlig høring og ettersyn. Reguleringsplanen ble lagt ut etter avtale med Bodø og Fauske kommune
Høringsperioden strakk seg til 26. mai 2008.
I juni 2009, vedtok Bodø og Fauske kommune reguleringsplan for rv. 80 Sandvika–Sagelva
I januar 2014 sendte Statens vegvesen i samarbeid med Fauske kommune, ut forslag til detaljregulering for massedeponi i Nordvika på offentlig høring og ettersyn.
Hensikten med planarbeidet var å legge til rette for deponering av overskuddsmasser fra veganlegget rv. 80 Sandvika–Sagelva og eventuelt andre samtidige pågående riks- og fylkesveganlegg i området.
Forslaget var ute på høring i perioden 13. januar til 28. februar 2014.
5. juni 2023 lyste Statens vegvesen ut kontrakt for fase 1 av riksvegprosjektet mellom Sandvika og Sagelva. Fase 1 omfattet skredsikringstiltak i Ytterkleiva.
Statens vegvesen mottok fem tilbud fra entreprenører som ønsket å gjøre jobben. De fem entreprenørene var:
• Onos Ole Nordmo & Sønn AS
• PK Strøm AS
• Consto Anlegg nord AS
• Bertelsen & Garpestad AS
• Roald Madsen AS
25. august 2023 ble det kjent at Consto Anlegg nord AS ble tildelt kontrakten. Consto startet arbeidet rydding av skog og klargjøring for videre arbeid, 10. oktober 2023.
31. oktober 2024 var Consto ferdig med skredsikringsarbeidet.
36 000 kubikk med stein var tatt ut, og det er etablert en skredgrop og skredvoll langs vegbanen som skal ta unna fremtidige sørpeskred.
I mai 2025 startet Vegvesenet opp arbeidet med anbudskonkurranse for fase 2 av vegprosjektet.
Fase 2 omfatter utbedring av en 5km lang strekning av rv. 80 mellom Sandvika og Sagelva. Utbedringen innebærer:
- 5025 meter med hovedveg hvor vegen dimensjoneres etter vegklasse H1, med vegbredde på 9 meter og fartsgrense 80 km/t.
- 1630 meter med sekundærveg
- 2800 meter med terrengstier
- Etablering av sikre parkeringsplasser og adkomst over jernbane
- 6 stopplommer
- 12 parkeringsplasser av varierende størrelse
- 2 nye kjørebruer over elv langs rv. 80.
- 4 nye gangbruer i stål, som går over rv. 80 eller jernbanen.
- Riving av en gammel bru
- 2 underganger for fotgjengere
Tentativ tildeling av kontrakt for fase 2 kan tidligst skje i slutten av januar 2026.
Tentativ dato for ferdigstillelse av første delstrekning til fase 2 mellom Sagelva–Kistrand, er satt til 1. oktober 2027.
Dette er en tentativ dato, og det kan komme endringer etter hvert som arbeidet kommer i gang.
Tentativ dato for ferdigstillelse av andre delstrekning til fase 2 mellom Kistrand og Sandvika, er satt til 1. september 2028.
Dette er en tentativ dato, og det kan komme endringer etter hvert som arbeidet kommer i gang.
Alt arbeid skal etter planen være ferdigstilt og overlevert fra utførende entreprenør og til Statens vegvesen, innen sluttfristen som er 1. november 2028
Aktuelt
-
Høring av dispensasjonssøknad for prosjekt rv. 80 Sandvika–Sagelva
— Statens vegvesen legger dispansasjonssøknad om bruk av arealer utover reguleringsplanen og avvik fra planbestemmelser, ut på høring.
-
Consto Anlegg Nord AS skal skredsikre innfartsåren til Bodø
— Fem entreprenører leverte inn tilbud for å skredsikre rv. 80 ved Ytterkleiva i Fauske kommune. Consto er tildelt kontrakten.
-
Fem entreprenører ønsker å skredsikre innfartsåren til Bodø
— Statens vegvesen har mottatt fem tilbud fra entreprenører som ønsker å skredsikre rv. 80 ved Ytterkleiva i Fauske kommune. Arbeidet starter til høsten.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 5000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033