1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Plassholderbilde frem til bilde fra prosjekt kommer på plass
Foto: Karoline Rage, Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Nordland

Kommuner:

Fauske-Fuossko, Bodø

Hva?

Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 5,0 km mellom Sandvika og Sagelva, nord for Bodø. Vegbanen skal oppgraderes med økt vegbredde og slakere svinger. I tillegg er det gjennomført skredsikring i området ved Ytterkleiva, hvor det tidligere har gått flere sørpeskred.

Hvorfor?

Øke fremkommeligheten og redusere antall ulykker på strekningen som ligger mellom Bodø og Fauske. Utbyggingen skal også løse trafikale utfordringer ved kryssing av Nordlandsbanen.

Kart

Rv. 80 Sandvika-Sagelva © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

21. april 2008 la Statens vegvesen ut forslag til reguleringsplan for rv. 80 Sandvika–Sagelva til offentlig høring og ettersyn. Reguleringsplanen ble lagt ut etter avtale med Bodø og Fauske kommune

Høringsperioden strakk seg til 26. mai 2008. 

I juni 2009, vedtok Bodø og Fauske kommune reguleringsplan for rv. 80 Sandvika–Sagelva

I januar 2014 sendte Statens vegvesen i samarbeid med Fauske kommune, ut forslag til detaljregulering for massedeponi i Nordvika på offentlig høring og ettersyn.

Hensikten med planarbeidet var å legge til rette for deponering av overskuddsmasser fra veganlegget rv. 80 Sandvika–Sagelva og eventuelt andre samtidige pågående riks- og fylkesveganlegg i området.

Forslaget var ute på høring i perioden 13. januar til 28. februar 2014.  

5. juni 2023 lyste Statens vegvesen ut kontrakt for fase 1 av riksvegprosjektet mellom Sandvika og Sagelva. Fase 1 omfattet skredsikringstiltak i Ytterkleiva. 

Statens vegvesen mottok fem tilbud fra entreprenører som ønsket å gjøre jobben. De fem entreprenørene var: 
•    Onos Ole Nordmo & Sønn AS
•    PK Strøm AS
•    Consto Anlegg nord AS
•    Bertelsen & Garpestad AS
•    Roald Madsen AS

25. august 2023 ble det kjent at Consto Anlegg nord AS ble tildelt kontrakten. Consto startet arbeidet rydding av skog og klargjøring for videre arbeid, 10. oktober 2023. 

31. oktober 2024 var Consto ferdig med skredsikringsarbeidet.

36 000 kubikk med stein var tatt ut, og det er etablert en skredgrop og skredvoll langs vegbanen som skal ta unna fremtidige sørpeskred.  

I mai 2025 startet Vegvesenet opp arbeidet med anbudskonkurranse for fase 2 av vegprosjektet. 

Fase 2 omfatter utbedring av en 5km lang strekning av rv. 80 mellom Sandvika og Sagelva. Utbedringen innebærer:

  • 5025 meter med hovedveg hvor vegen dimensjoneres etter vegklasse H1, med vegbredde på 9 meter og fartsgrense 80 km/t.
  • 1630 meter med sekundærveg
  • 2800 meter med terrengstier
  • Etablering av sikre parkeringsplasser og adkomst over jernbane
  • 6 stopplommer
  • 12 parkeringsplasser av varierende størrelse
  • 2 nye kjørebruer over elv langs rv. 80. 
  • 4 nye gangbruer i stål, som går over rv. 80 eller jernbanen. 
  • Riving av en gammel bru
  • 2 underganger for fotgjengere 

Tentativ tildeling av kontrakt for fase 2 kan tidligst skje i slutten av januar 2026. 

Tentativ dato for ferdigstillelse av første delstrekning til fase 2 mellom Sagelva–Kistrand, er satt til 1. oktober 2027. 

Dette er en tentativ dato, og det kan komme endringer etter hvert som arbeidet kommer i gang. 

Tentativ dato for ferdigstillelse av andre delstrekning til fase 2 mellom Kistrand og Sandvika, er satt til 1. september 2028. 

Dette er en tentativ dato, og det kan komme endringer etter hvert som arbeidet kommer i gang. 

Alt arbeid skal etter planen være ferdigstilt og overlevert fra utførende entreprenør og til Statens vegvesen, innen sluttfristen som er 1. november 2028 

Lengde:
5000 meter
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2022–2033

Kontakter

Arild Hegreberg

Prosjektleder
Telefon:
91 81 64 78
E-post: