Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Etter et drøyt års drift ble det gjennomslag i Harstadåstunnelen.

Se video

Entreprenøren Aldesa startet tunnelsprengingen i slutten av september i 2016, og mandag 16. oktober 2017 hadde de sprengt seg 1369 meter gjennom fjellet, fra Seljestad til Sama.

Tunnelen har fått navnet Harstadåstunnelen og er et av de aller viktigste delprosjektene i Harstadpakken. Prosjektet er et samarbeid mellom Harstad kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen, og i tillegg til tunnelen inkluderer pakken et omfattende gang- og sykkelveisystem, en rekke nye rundkjøringer og en økt satsing på kollektivtrafikken.

- Vi er godt fornøyd med den fremdriften Aldesa har hatt så langt, og setter pris på at vi nå er ferdig med en viktig og kritisk periode i dette delprosjektet, sier Hans-Arne Haugland, prosjektleder for Harstadpakken.

Takker for tålmodigheten

Det er utfordrende å sprenge en slik tunnel rett gjennom byen.

- Selv om vi har gjort det vi kan for å ta hensyn til publikum, så er det ingen tvil om at det til tider har vært en stor påkjenning for mange av huseierne langs tunneltraseene. Det har vi stor forståelse for og vi vil takke alle for tålmodigheten. Nå er vi ferdig med tunnelsprengingen, og det blir heldigvis mye mindre støy, både fra sprenging og massetransport i tiden fremover, forklarer Haugland.

Nå starter neste fase i dette delprosjektet, og det er mye arbeid igjen før man åpne for trafikk.

Gjenstår fortsatt mye arbeid

Nå som det er hull igjennom fjellet, så er det fortsatt mye som skal gjøres. Vi skal bygge ferdig vegen, gjøre dreneringsarbeid og vann- og frostsikring, montere ventilasjon, lys, sikkerhetsutstyr, vi skal asfaltere og merke opp, og ha øvelse med nødetatene.

Så langt er økonomien i delprosjektet som forutsatt, men det er ikke mulig å si noe om det endelige resultatet før arbeidet er sluttført. Målet er å åpne tunnelen for trafikk i løpet av høsten 2019.

Om tunneldrivingen

  • Det er sprengt om lag 500 salver
  • Det er tatt ut ca. 250 000 m3 stein til sammen i hovedtunnelen og rømningstunnelene
  • Det tilsvarer snaut 23.000 lastebillass
  • Montert ca. 10.600 sikringsbolter
  •  Ca. 5.200 m3 betong sprutet på fjell

Driveforholdene har stort sett vært i henhold til de geologiske vurderingene som ble gjort på forhånd, og det har ikke vært nødvendig med injeksjon på grunn av vannlekkasjer.

Om tunnelen

  • Lengde tunnel: 1406 meter (1369 meter fjell + 7 meter portal på Sama og 30 meter portal på Seljestad) 
  • Kjørefelt: 2 
  • Bredde tunnel 10,5 meter
  • Total vegbredde: 8,5 meter 
  • Bredde kjørefelt: 3,5 meter 
  • Start driving 28.09.16 
  • Gjennomslag 16.10.17

Tunnelen skal

  • redusere biltrafikken gjennom sentrum med minst 40 prosent (i 2040)
  • bedre fremkommeligheten for den trafikken som nødvendigvis må gå i sentrum (næringstrafikk, kollektivtrafikk også videre)
  • redusere trafikkstøy og støvproblemer i sentrum
  • gjøre sentrum mer trafikksikkert, og dermed også mer attraktivt for gående og syklende
  • forbedre bomiljø (mindre støv/støy/utslipp) i øvre bydel 
  • bedre trafikksikkerheten langs kommunale veger i øvre bydel av Harstad
  • redusere biltrafikk og slitasje på kommunalt vegnett i øvre bydel, eksempelvis Seljestadveien, Gamle Kirkeveg, St. Olavs gate og Åsveien
  • tilrettelegge for trygg og god fremkommelighet for biltrafikken i aksen nord-sør
  • legge til rette for utvikling på nordsiden av byen
  • redusere kostnader for næringstrafikken
Entreprenøren Aldesa startet tunnelsprengingen i slutten av september i 2016, og mandag 16. oktober 2017 hadde de sprengt seg 1369 meter gjennom fjellet, fra Seljestad til Sama. Foto: Øivind Arvola
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark