Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

På Sama starter nå entreprenøren med å sprenge ut forskjæringen (inngangen) til tunnelen.

– Dette er samme type forberedelse som ble gjort før tunnelarbeidene satte i gang på Seljestad. Entreprenøren skal sprenge bort en del fjell for å gjøre klart til at tunnelentreprenøren senere kan sette i gang med tunnelarbeidet også på Sama, sier Kristian Tollefsen, byggeleder i Harstadpakken.

Han understreker at det skal sprenges forsiktig, og at det derfor ikke er grunn til bekymring.

- Vi sprenger små salver og dekker dette godt til. Vi har også plassert ut rystelsesmålere som skal sørge for at vi hele tiden har god kontroll med sprengningene og at det ikke blir større påkjenninger enn det som er tillatt.

Det er utarbeidet grenseverdier for hvor store rystelser som kan tillates på de enkelte bygninger, og dette er regulert i Norsk Standard. De som utfører sprengingene skal holde seg innenfor disse grenseverdiene. For å holde kontroll med dette blir det satt ut rystelsesmålere i terrenget, som registrerer og avleser rystelser automatisk.

Disse målingene brukes for å justere sprengingssalvene dersom rystelsene begynner å nærme seg grenseverdiene.

Tunnelen drives fra Seljestad
Tunnelen skal i all hovedsak drives fra Seljestad-siden, men dette arbeidet er en del av det nødvendige forarbeidet for å gjøre klart for tunnelutløpet på Sama.

Massene skal bli brukt på Sama
Massene som entreprenøren sprenger ut fra forskjæringen skal brukes for å fylle til rundt betongkonstruksjonen på Sama, og fremdriften på sprengningsarbeidene vil tilpasses litt etter behovet for disse massene.

Stenger vegen
Akkurat når det sprenges blir riksvegen stengt for trafikk i en kort periode.

Her skal inngangen på tunnelen komme. Foto: Jørgen Fjellaksel
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark