Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Tunnelen gjennom Harstadåsen er det største delprosjektet i vegprosjektet Harstadpakken, og skal redusere gjennomgangstrafikken i sentrum med minst 40 prosent. Seks entreprenører har gitt tilbud på bygging og forventet byggestart er mars/april 2016.

– Vi er godt fornøyd med konkurransen, og tilbudene er innenfor prisoverslaget vi gjorde tidligere, sier Olav Frantzen, fungerende prosjektleder i Harstadpakken.

Anleggsarbeidet er forventet å starte i løpet av mars/april og vil ta drøyt tre år å fullføre. Tunnelen skal etter planen stå ferdig våren/sommeren 2019.

Tunnelen, på 1450 meter, er det delprosjektet som har størst innflytelse på fremtidig trafikkavvikling i Harstad sentrum.



Fordelene med å bygge tunnel er:

  • Reduserer biltrafikken gjennom sentrum med minst 40 prosent.
  • Reduserer trafikkstøy og støvproblemer i sentrum.
  • Sentrum blir mer trafikksikkert, og dermed også mer attraktivt for gående og syklende.
  • Fremkommeligheten for den trafikken som nødvendigvis må gå i sentrum vil bli vesentlig bedre (næringstrafikk, kollektivtrafikk også videre).
  • Et tiltak som tilrettelegger for trygg og god fremkommelighet for trafikken i aksen nord-sør.
  • Sparer kostnader for næringstrafikken.
  • Øker utviklingspotensialet på nordsiden av byen.
  • Bedre bomiljø (mindre støv/støy/utslipp) i øvre bydel.
  • Betydelig bedre trafikksikkerhet langs kommunale veger i øvre bydel av Harstad. Disse vegene er benyttes av gående til og fra skole og bebyggelse, og omtales spesielt i kommunens trafikksikkerhetsplan.
  • Det viktigste tiltaket for å redusere trafikken og slitasjen på kommunalt vegnett i øvre bydel, eksempelvis Seljestadveien, Gamle kirkeveg, St. Olavs gt. og Åsveien.

 

Seks leverte tilbud

Dette er entreprenørene som leverte tilbud innen fristen:

 Entreprenør

 Tilbudssum eks. mva.

Skanska AS

235.570.046,-

Veidekke Entreprenør AS

272.219.887,-

NCC Construction AS

252.264.410,98,-

Aldesa Constructions SA

218.404.113,19,-

Leonhard Nilsen og Sønner AS (LNS )

239.268.146,96,-

AF Gruppen ASA

239.363.946,-

 

Alle summene er eks. mva.

Tilbudene skal nå kontrollregnes før man velger entreprenør. Arbeidet starter etter planen opp i løpet mars/april.

SMS-varsling og informasjon

I løpet av mars har vi mer detaljer om anleggsarbeidet, og da vil vi informere bredt om dette. Alle berørte grunneiere vil få et informasjonsark i postkassen og vi vil informere gjennom nettsider og sosiale medier. I tillegg vil vi etablere en gratis SMS-tjeneste der vi sender ut en SMS litt før vi sprenger. Alt dette informerer vi mer om før anleggsstart.

Tunnelen styrer mye av økonomien i prosjektet

– Det er først nå som vi har fått inn tilbudene på tunnelen at vi med større sikkerhet vet hvor mye penger vi har igjen til resterende prosjekter i Harstadpakken, sier Frantzen.

– Nå skal vi regne på helheten i dette og legge frem tallene for styringsgruppen i Harstadpakken. Deretter skal de vurdere videre prioritering av delprosjektene, forklarer Frantzen.

Kartet viser tunnelen samt de to nødutgangene som skal bygges.
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark