Skal prøve tømmervogntog på 74 tonn
Statens vegvesen forbereder en prøveordning for tømmervogntog med opptil 74 tonn totalvekt. Oppstart ligger an til å skje i slutten av 2020.
– Prøveordningen skal gjennomføres i åtte kommuner sør i Hedmark, forteller sjefingeniør Bernt Iversen i Statens vegvesen.
– Totalvekt på 74 tonn innebærer kjøretøy med ni aksler, fire på trekkvogna og fem på tilhengeren, forklarer Iversen. Dagens maksvekt for tømmervogntog i Norge er 60 tonn.
Han legger til at det også kan bli aktuelt med andre kombinasjoner, som 68 tonn (4+4 aksler) eller 65 tonn (3+5 aksler). Største tillatte aksellast vil fortsatt være 10 tonn og maks lengde vil være 24 meter.
Konkurransedyktig næring
Bakgrunnen for prøveordningen er at forskjellene mellom Norge og nabolandene ikke skal bli for stor, noe både næringen og Stortinget har vært opptatt av.
I Sverige ble 74 tonn totalvekt innført som permanent ordning på en begrenset del av veinettet fra 1. juli i fjor, og i Finland ble veinettet åpnet for 76 tonn for 9-akslede kjøretøyer og 68 tonn for 8-akslede kjøretøyer fra 2013. Det er noen begrensninger på grunn av bruenes bæreevne.
Gode forutsetninger i Hedmark
Årsaken til at prøveordningen skal gjennomføres i Hedmark er at dette er et viktig skogfylke med flere store sagbruk. Det er lokalpolitisk vilje til å legge til rette for gode rammebetingelser for næringen.
Bæreevne
Det arbeides med å avgrense vegnettet ut fra aktuelle målepunkter for tømmeret (sagbruk/terminaler), vurdere bæreevne på bruene og veiene, samt veiens framkommelighet.
Både riksveier, fylkesveier, kommunale veier og private veier vil inngå. Veieierne må godkjenne at deres veier kan inngå i ordningen.
Fra Stor-Elvdal til Kongsvinger
Området for prøveordningen tar utgangspunkt i åtte kommuner fra Kongsvinger i sør til Trysil og Stor-Elvdal (Imsdalen) i nord.
Før oppstart blir det gjennomført kontrollberegning og gjennomgang av et stort antall bruer. Før oppstart skal det også gjennomføres en risikoanalyse. Det legges ikke opp til å gjennomføre særskilte tiltak med å forsterke veier og bruer.
Varighet og avslutning
– Det legges opp til at prøveordningen skal ha en varighet på tre år, men med anledning til å bruke kjøretøyene i prøveområdet med inntil 74 tonn totalvekt i fem år som er normal avskrivningstid. Vi vurderer dette som nødvendig for at transportører skal investere i de aktuelle kjøretøyene, forklarer Iversen. Etter avsluttet prøveperiode skal det utarbeides en endelig rapport med resultater, analyser og anbefalinger.
