Grønn ferjedrift
Statens vegvesen tilrettelegger for innovasjon og bruk av ny teknologi. Målet er å gjøre ferjedriften enda mer miljøvennlig.
Med hydrogendrift på ferjesambandet mellom Bodø og Lofoten tar vi enda et stort skritt i retning av nullutslipp, både for ferje og annen industri, i Norge og resten av verden.
Hjelmeland–Nesvik–Skipavik
Drivstoff: MS Nesvik er helelektrisk. MF Hydra er hydrogenelektrisk, med krav om minimum 50 prosent hydrogen. Oppstart våren 2023.
Kontraktsperiode: 15. april 2021–28. februar 2031
Kontraktssum: 1.151.858,– (2018-kroner)
Kapasitet: To ferjer med plass til 80 personbiler, 299 passasjerer og 8 vogntog
Hydrogenkontrakt Bodø–Røst–Værøy–Moskenes
Drivstoff: Krav om minimum 85 prosent hydrogen på hovedfartøy, fra dag en.
Kontraktsperiode: 1. oktober 2025–30. september 2040
Kontraktssum: 4.108.987.000,– kroner (2021-kroner)
Kapasitet: På de to helårsferjene/hovedfartøyene skal det være plass til minimum 120 personbiler, 399 passasjerer og 12 vogntog. På sommeren settes det inn to ekstra ferjer. Disse har krav til null- eller lavutslippsløsninger og har samme minimumskrav til størrelse som hovedfartøyene. Sommerperioden utvides i forhold til dagens kapasitet.
Status for miljøvennlige riksvegferjer
Moss–Horten
75 prosent elektrisk i løpet av 2022.
Hjelmeland–Nesvik–Skipavik
MS Nesvik er helelektrisk. MF Hydra på 50 prosent hydrogen våren 2023.
Mortavika–Arsvågen
Går på LNG – flytende naturgass som har lavere utslipp enn diesel .
Halhjem–Sandvikvåg
Går på LNG – flytende naturgass som har lavere utslipp enn diesel.
Lavik–Oppedal
MF Ampere, verdens første helelektriske fartøy, utgjør en tredjedel av produksjonen. Det vil si 33 prosent elektrisk per i dag. Det stilles krav til nullutslipp for alle hovedfartøy i neste kontrakt, fra 1. september 2026.
Vangsnes–Hella–Dragsvik
80 prosent elektrisk.
Mannheller–Fodnes
80 prosent elektrisk.
Anda–Lote
95 prosent elektrisk.
Volda–Folkestad
100 prosent elektrisk fra 1. februar 2023 (Har kjørt 50 prosent elektrisk med lading fra Folkestad siden 1. januar 2022.)
Solavågen–Festøya
100 prosent elektrisk fra oktober 2022.
Molde–Vestnes
100 prosent elektrisk fra august 2022.
Halsa–Kanestraum
95 prosent elektrisk.
Bodø–Røst–Værøy–Moskenes
Minst 85 prosent hydrogen fra 1. oktober 2025.
Bognes–Lødingen
90 prosent elektrisk fra 1. januar 2024.
Bognes–Skarberget
90 prosent elektrisk fra 1. desember 2022.
Drag–Kjøpsvik
90 prosent elektrisk fra 1. desember 2022