Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

- men bare noen få av disse skal utredes videre.

Framtidig transportsystem i Tromsø skal i 2030 håndtere transportetterspørselen på en mer miljøvennlig måte. Det er samfunnsmålet for planarbeidet med ny Tverrforbindelse og ny Kvaløyforbindelse.

En ny Tverrforbindelse skal forbedre trafikksikkerheten, minske barrierevirkning av dagens veg og forbedre nærmiljøet i området,  frakommeligheten for kollektivtransporten, forholdene for gående og syklende og framkommeligheten for næringstrafikken.

En ny Kvaløyforbindelse skal bidra til miljø-- og klimavennlig byutvikling. Til grunn for byutvikling på Kvaløya skal prinsippene om samordna areal og transportplanlegging vektlegges. En ny forbindelse skal forbedre beredskapsforholdene på Kvaløya, trafikksikkerheten, framkommeligheten for kollektivtransporten, forholdene for gående og syklende og framkommeligheten for næringstrafikken.

Revidert planprogram, merknadsbehandling og silingsrapport oversendes Tromsø kommune til behandling i slutten av oktober. Rapporten vil gi svar på hvilke alternativ prosjektgruppa anbefaler utredet videre. Det er viktig at vi får et  håndterbart antall alternativ av hver trasè - maks 3 - sier Erik Ditlefsen, delprosjektleder.

Alternativene for framtidig Tverrforbindelse og Kvaløyforbindelse ble lagt fram for byutviklingskomiteen i dag.

trasèalternativ - silingsrapport
Oversiktskart over de ulike alternativene for ny Tverrforbindelse/ny Kvaløyforbindelse Foto: oversiktskart
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark