Tunneloppgradering i Oslo
Siden 2015 har Statens vegvesen holdt på med oppgradering av 200 riksvegtunneler i hele landet. Målet er å innfri kravene EUs tunnelsikkerhetsforskrift.
Statens vegvesen gjør tunnelene i Oslo tryggere slik at de møter kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften. I tillegg til å oppgradere byens tunneler til å innfri kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften, skal også Storo-, Bygdøy- og Sjølyst-lokkene oppgraderes.
- Festningstunnelen (ferdig oppgradert)
- Hammersborgtunnelen (planlagt rehabilitert i 2024/2027)
- Sjølyst- og Bygdøylokket (oppstart 2023)
- Storolokket (oppstart 2022)
- Vaterlandtunnelen (oppstart 2024)
- Vålerengtunnelen (ferdig oppgradert)
Aktuelt nå: Varsel om støyende arbeider i området nær Ring 1 Hammersborg- og Vaterlands-tunnelen
For mange av tunnelene i Oslo finnes det ikke egne omkjøringsveger. Det betyr at når vi stenger en tunnel, blir det lengre og mer kø andre steder. For at flest mulig skal komme seg raskest mulig fram i anleggsperioden, prioriterer Statens vegvesen kollektivtrafikken.
Derfor er vår anbefaling - hvis du har mulighet til det: Finn alternative ruter eller alternativ transport, sykle eller gå.
Må du ta bilen - beregn ekstra reisetid, og ta hensyn til andre trafikanter!
- Fase:
- Byggefase
- Kommunar:
- Oslo
- Fylke:
- Oslo
- Totalkostnad:
- 4,50 milliarder
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Prosjektkontor Fyrstikkalléen 1, Oslo