Ring 1-oppgraderingen Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen
Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum bygges om og oppgraderes i perioden 2024-2027.
Statens vegvesen oppgraderer og gjør tunnelene i Oslo tryggere slik at de møter nye krav i Tunnelsikkerhetsforskriften. Nå pågår arbeidet med Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen, og Ring 1 er stengt frem til sommeren 2027. Her finner du informasjon om status på arbeidet og hvordan det påvirker trafikk og fremkommelighet.
Les om tidligere fullførte tunneloppgraderinger i Oslo her.
Statens vegvesen oppgraderer Oslotunnelene, og nå er det Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen sin tur. Begge tunnelene er gamle og det er behov for oppgradering og utskifting av kritisk infrastruktur i tråd med ny tunnelsikkerhetsforskrift. Vegbane og konstruksjoner skal repareres og oppgraderes. Hammersborgtunnelen skal bygges om senkes åtte meter ned i bakken som del av terrorsikring av det nye regjeringskvartalet.

Hammersborgtunnelen er en toløps betongkulvert på Ring 1 fra 1989. Tunnelen er 380 meter lang, og har en gjennomsnittlig årlig døgntrafikk (ÅDT) på ca. 17 400 kjøretøy (2019). Vaterlandstunnelen er en ettløpstunnel fra 1989. Tunnelen er 370 meter lang, og har en gjennomsnittlig årlig døgntrafikk (ÅDT) på ca. 13 000 kjøretøy (2019).
Begge tunnelene er gamle, og det er behov for omfattende vedlikehold. Det er behov for reparasjon av betongkonstruksjoner og vegbane. I tillegg må generell infrastruktur skiftes ut. Det vil si belysning, kabler, rør, ledninger, skilting med mer. Dette gjelder for begge tunnelene.
- Vei:
- Rv. 162
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Oslo
- Fylker:
- Oslo
- Totalkostnad:
- 3,6 milliarder
- Antatt åpnet:
- Sommer 2027
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
-
Prosjektkontor:
Ring 1 Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen:
Møllergata 39, 0179 OsloE-post til Ring 1-prosjektet: ring1@vegvesen.no
Kontakter
Snorre Olufsen
- Telefon:
- 415 32 164
- E-post: