Vegvesenet har kontrollert 32 890 person- og varebiler langs vegene i år
Over halvparten av de kontrollerte fikk en eller annen reaksjon. Skiltskannere bidrar til mer effektive kontroller og at trafikantene kommer raskere fram.
Ved utgangen av oktober i år hadde Statens vegvesen stoppet 32 890 personbiler og varebiler i kontroller langs veien. Av disse fikk 5 742 bruksforbud, 925 ble anmeldt for grove feil og mangler, mens i alt 19 925 fikk mangellapper eller gebyr.
- Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Målet vårt er å luke ut flest mulig av de bilene som ikke bør være på vegen. De som har alt i orden skal i hovedsak få passere. Det er ingen tvil om at skiltskannere har gjort oss mer treffsikre i så måte, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen.
Kontroller uten at du merker noe
Langt flere enn de nesten 33.000 som ble stoppet for kontroll ble kontrollert, men det merket ikke førerne noe til.
- Skiltskannerne våre gjør det mulig å kontrollere biler i løpet av et mikrosekund. Vi får selvsagt ikke gjennomført en fullstendig kontroll av bilen på så kort tid, men det vi sjekker er blant annet om den er EU-godkjent og dermed har det mest trafikksikre i orden, at bilen er forsikret, ikke har utestående mangellapper og ikke er meldt stjålet, sier Wigdel.
Effektivt og besparende
Skiltskannerne er kamera utstyrt med en teknologi som kalles Automatic Number Plate Recognition (ANPR). De leser registreringsnumrene på alle kjøretøy som passerer automatisk. Hvis en bil har en begjæring av noe slag, lyser det rødt hos kontrollørene, og kjøretøyet blir vinket inn for kontroll.
- Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten heft, mens vi kan konsentrere oss om de som har feil eller mangler. Det er effektivt for oss og alle de som følger regelverket slipper å stoppe for kontroll og sparer dermed tid, sier Wigdel.
Bedre framkommelighet og mer trafikksikkerhet for pengene
Wigdel understreker at selv om ANPR er et effektivt og besparende verktøy, vil det ikke erstatte alle kontroller langs veg.
- Vi vil fortsatt gjennomføre stikkprøvekontroller og vinke inn de som har åpenbare mangler, som for eksempel feil på lys. Men vi vil fortsette med å utvikle ANPR og andre teknologiske hjelpemidler, slik at vi kan få enda mer trafikksikkerhet for pengene og sikre bedre fremkommelighet i årene som kommer, sier han.
ANPR-teknologi ble første gang testet ut i Norge i 2008. Siden da har systemet blitt kontinuerlig utviklet. Ved utgangen av 2021 vil Statens vegvesen ha fastmonterte skiltskannere på 16 kontrollstasjoner og 52 mobile skannere som kan settes opp hvor som helst langs vegen.