Avbestillingsgebyret for manglende oppmøte eller sen avbestilling av førerprøver vil ikke bli gjeninnført før koronapandemien er under kontroll

Som tiltak i forbindelse med det store smittetrykket i samfunnet forlenger Statens vegvesen per januar 2022 den midlertidige ordningen med frafall av gebyr ved for sen avbestilling eller manglende oppmøte på førerprøver.

Første gang dette ble innført var i mars 2020. Denne forlengningen er den sjette siden mars 2020. I det siste vedtaket om forlengelse er det ikke satt sluttdato, det vil være en løpende vurdering for behovet koblet opp mot smitteutviklingen i samfunnet,

– Forskriften gjelder unntak som er til gunst for våre kunder som skal gjennomføre førerprøve. Vi ønsker ikke at personer som har symptomer på luftveisinfeksjoner, er syke eller i karantene skal føle seg forpliktet til å møte til teoriprøve eller oppkjøring. Derfor har vi gitt et midlertidig unntak fra gebyrkravet, sier Fredrik Hoff i Statens vegvesen.

Han legger til at det er fint om de som rekker å avbestille timen sin i tide, gjør det, slik at andre kan benytte den oppsatte timen isteden.