Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Avbestillingsgebyret for manglende oppmøte eller sen avbestilling av førerprøver vil ikke bli gjeninnført før koronapandemien er under kontroll

Som tiltak i forbindelse med det store smittetrykket i samfunnet forlenger Statens vegvesen per januar 2022 den midlertidige ordningen med frafall av gebyr ved for sen avbestilling eller manglende oppmøte på førerprøver.

Første gang dette ble innført var i mars 2020. Denne forlengningen er den sjette siden mars 2020. I det siste vedtaket om forlengelse er det ikke satt sluttdato, det vil være en løpende vurdering for behovet koblet opp mot smitteutviklingen i samfunnet,

– Forskriften gjelder unntak som er til gunst for våre kunder som skal gjennomføre førerprøve. Vi ønsker ikke at personer som har symptomer på luftveisinfeksjoner, er syke eller i karantene skal føle seg forpliktet til å møte til teoriprøve eller oppkjøring. Derfor har vi gitt et midlertidig unntak fra gebyrkravet, sier Fredrik Hoff i Statens vegvesen.

Han legger til at det er fint om de som rekker å avbestille timen sin i tide, gjør det, slik at andre kan benytte den oppsatte timen isteden.