Mesta har beste tilbud på drift av riksvegene i Gjøviksområdet og på Romerike
Mesta ligger an til å få Norges første vegdriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp er avgjørende i tildeling av kontrakten.
Etter at Statens vegvesen har evaluert tilbudene som har kommet inn på Gjøvik-Romerike-kontrakten, har Mesta fått høyest poengsum på alle kriterier, og har i tillegg lavest pris av alle.
– I konkurransen om å få drifte riksvegene i Gjøviksområdet og på Romerike, teller pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO2-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen teller 70 prosent. Selv om det er den tilbyderen med laveste pris som ligger best an i denne konkurransen, har ikke prisen vært avgjørende, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mizanur Rahaman.
Best på arbeidsvilkår, Co2-reduksjon og beredskap
I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har tilbyderne konkurrert på blant annet mest mulig reduksjon i CO2-utslipp, optimal beredskap og best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.
Mesta har i denne konkurransen forpliktet seg til å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten. Mesta vil også forplikte seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår og sidestille sine egne og underentreprenørenes ansatte.
Femårig kontrakt
Kontrakt «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.
Ambisiøse tilbud
– Vi er glade for at samtlige tilbydere som har vært med konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har levert gode og ambisiøse tilbud. Det viser at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre klimakrav, sikre best mulig arbeidsvilkår og levere god kvalitet på tjenestene, sier Rahaman.
Tilbyderne hadde følgende priser i sitt tilbud:
Tilbyder |
Tilbudspris |
|
1 |
Risa |
536.550.992,13 |
2 |
Mesta |
435.621.437,00 |
3 |
Veidekke |
499.013.416,00 |
4 |
Vaktmesterkompaniet |
565.656.565,00 |
5 |
Svevia |
467.475.000,00 |
Total poengsum etter evaluering av alle kriterier og pris:
Tilbyder |
Total poengsum |
Rangering |
|
1 |
Risa |
58,8 |
5 |
2 |
Mesta |
100 |
1 |
3 |
Veidekke |
74,1 |
2 |
4 |
Vaktmesterkompaniet |
62,5 |
4 |
5 |
Svevia |
66,3 |
3 |
Beste tilbyder til konkretiseringsfase
Nå skal Statens vegvesen kontrollregne tilbudene. Den beste tilbyderen blir invitert til en konkretiseringsfase. Kontrakten blir etter planen signert tidlig denne våren.