Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Så langt i år er nesten 80 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler nullutslippsbiler.

Bilde av el-buss
EL-buss. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

Regjeringen har som mål at alle nye personbiler, lette varebiler og bybusser skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Så langt viser tall fra Statens vegvesen at vi er på god vei.

Stor økning av elektriske bybusser

Hele 77,8 prosent av alle personbilene som ble registrert fra 1.januar til 1.juli i år, er nullutslippskjøretøy. Totalt ble 54 279 nullutslippskjøretøy førstegangsregistrert i løpet av årets seks første måneder.

Når det gjelder lette varebiler går 28,2 prosent av årets førstegangsregistrerte lette varebiler på elektrisitet. Dette er en økning på 12,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Her er det fortsatt dieselbiler som dominerer med 71,8 prosent.

For bybusser har vi hatt stor økning i år sammenlignet med fjoråret. I fjor var andelen førstegangsregistrerte elektrisk drevne bybusser på 30,7 prosent, mens tallet for i år er hele 80,4 prosent. Det er dermed registrert dobbelt så mange elektriske bybusser hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Et stykke igjen til tungtrafikk uten eksos

Også andelen nullutslippskjøretøy (elektrisk, hydrogen, brenselcelle) blant tunge kjøretøy øker sakte, men sikkert.  Mens det i 2016 bare ble førstegangsregistrert én lastebil som gikk på elektrisitet, var tallet 30 slike kjøretøy i perioden 1. januar til 1. juli i fjor. I år er tallet steget til 96. Foreløpig lave antall, men pilen peker oppover.

17,7 prosent av den totale personbilparken i Norge kjører på elektrisitet eller hydrogen. Av en bilpark på 2 922 204 personbiler utgjør det 516 279 utslippsfrie.