Brua over Tromsøysundet erstattet ferja for 62 år siden. Det er på høy tid å rive ferjekaia i Tromsdalen.

 

Den gamle ferjekaia ved E8 i Tromsdalen.
Den gamle ferjekaia ved E8 i Tromsdalen. Foto: Statens vegvesen

Etter at Tromsøysundtunnelen ble åpnet i 1994 har det heller ikke vært bruk for beredskapskai. Kaia er nå i så dårlig stand at den er en fare for omgivelsene.

– Deler av kaia kan gli ut og løsne og bli en fare for skipstrafikken i Tromsøysundet. Det er også svært risikabelt å komme nær kaia, for eksempel for småbåter eller kajakkpadlere, eller om noen bryter avsperringen og tar seg ut på kaia. Det tryggeste er at vi får fjernet den nå før vinteren, sier byggeleder Kurt Grundstad i Statens vegvesen.

Arbeidet med å rive ferjeleiet starter 6. oktober. Ferjekaia ligger like ved E8, rett sør for Tromsøbrua. Mesta skal rive kaia på oppdrag fra Statens vegvesen.

Kjent fotomotiv

Ferjebåsen er et populært fotomotiv, fordi skarven gjerne vagler seg på stolpene. Nå blir også dette motivet historie. Både kai og ferjebås er i så dårlig forfatning at de må rives på grunn av sikkerhet.

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark