Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen ble medlem nå i oktober. Stein-Helge Mundal og Hans Olav Hellesøe er våre representanter og har allerede blitt introdusert for styret.

EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) er en uavhengig organisasjon som utfører forbrukertester på kjøretøy, der sikkerhet blir vurdert og rangert etter antall stjerner. Hovedkontoret for EuroNCAP ligger i Leuven i Belgia, og både myndigheter, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner er med i samarbeidet.

Viktig medlemskap

Statens vegvesen er med i flere internasjonale nettverk, blant annet gjennom EU og FN, der vi er med å diskutere og utforme regelverk knyttet til kjøretøy og trafikksikkerhet

I EuroNCAP sitter Stein-Helge Mundal og Hans Olav Hellesøe i styret – eller «Board of Directors», som det heter. Mundal er direktør (director) og Hellesøe er varadirektør (alternate director), men selv om de er to representanter har de bare en stemme når det skal tas avgjørelser. De er imidlertid på det høyeste nivået i EuroNCAP og er med der hvor ny teknologi blir diskutert og vurdert, der de bestemmer hvilke kjøretøy som skal testes og hvilke kriterier som skal ligge til grunn for testene.

– I EuroNCAP tar vi avgjørelsene raskere enn i andre internasjonale foraer, og noe av det vi diskuterte på vårt første møte er om vi også skal begynne å teste flere kjøretøykategorier, forteller Mundal.

Både Mundal og Hellesøe syns det er et privilegium å få representere Statens vegvesen i utlandet, selv om begge mener det er litt vel mye å bli utnevnt som direktører.

Statens vegvesen er medlem i tre år, nå i første omgang, og direktørene har møte to til tre ganger i året.

Illustrasjonsfoto av bil i fart
EuroNCAP er en uavhengig organisasjon som utfører forbrukertester på kjøretøy. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen