I august blir E10 på Trældal i Narvik helt stengt i fem uker.

Kulverten på E10 rett ved Trældalskrysset er knapt synlig for trafikantene i dag.
Kulverten på E10 rett ved Trældalskrysset er knapt synlig for trafikantene i dag. Foto: Statens vegvesen

Like etter krysset ved Hærsletta camping, på veien mot Bjerkvik, skal Statens vegvesen skifte en kulvert. Kulverten som går under veien har en diameter på 2,4 meter, men er knapt nok synlig for trafikantene.

– Kulverten har alvorlige skader på grunn av utglidninger, og er i en slik forfatning at hele konstruksjonen må rives og bygges opp på nytt. Derfor må vi stenge E10 over Mølnelva på Trældal i fem uker, fra tidlig i august til litt ut i september, sier prosjektleder Knut Hågensen i Statens vegvesen.

Arbeidene består av forskaling og betongarbeider av plate og vingemurer i betong oppstrøms av rør. Det skal legges nytt rør, og elveløpet må plastres både oppstrøms og nedstrøms av det nye røret. Etter rørskifting skal veien bygges opp, asfalteres og nytt rekkverk skal på plass. Det skal også skiftes en stikkrenne.

Det er entreprenøren Nordasfalt som har fått oppdraget.

Omkjøring over Rombaksbrua

Når veien stenges på ettersommeren, må all trafikk til og fra Riksgrensen kjøre over Rombaksbrua. Strekninga som blir stengt, har en gjennomsnittlig trafikk på rett under 900 kjøretøy i døgnet. Ett av fire kjøretøy er tungbiler.

– Planen er å starte opp arbeidet 7. august. Når veien stenges, må tungtrafikken planlegge last med tanke på at de skal over Rombaksbrua. Makslast på Rombaksbrua er 50 tonn, mens E10 mellom Trældalskrysset og Øyjord har vektklasse 60 tonn. Det blir en ulempe for trafikken noen uker, men vi er glade for at vi snart får startet opp dette arbeidet. Kulverten er i dårlig stand, så det hadde vært et tidsspørsmål før vi uansett måtte stengt veien, sier Knut Hågensen.

Aktuelt for fylke(r): Nordland