Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

En ny bekreftelse kommet på at Vegvesenet lager trafikksikkerhetreklame i toppklasse: Den helt nye oppmerksomhetsfilm er best likt i juni og i hele 2023.

I «Reklamebørsen»-rapporten fra Essence Mediacom for juni viser at Statens vegvesen scorer høyt på liking med reklamefilmen «Oppmerksomhet».

Denne filmen topper faktisk likinglisten for hele 2023, på samme måte som «fotballbanefilmen» (fra den forrige oppmerksomhetskampanjen») topper lista for hele 2022.

Flytoget toppet hele kåringen for juni, hvor også oppmerksomhet rundt filmen og selskapet teller med. Dette skriver fagbladet Kampanje, som kjører slike målinger hver måned.

Komplisert oppgave

Rita H. Aarvold snakker gjerne om oppmerksomhet og trafikksikkerhet. Her i et intervju med P4-reporter Rosa Røger. (Foto: Kjell Bjørn Vinje)

- Det er svært positivt å se at den nye oppmerksomhetsfilmen treffer så godt. Vi er veldig fornøyd med dette. Å påvirke og endre atferd i trafikken er ikke enkelt. Det er en komplisert oppgave som tar tid, sier Rita Helen Aarvold - som er ansvarlig for Oppmerksomhetskampanjen.

Hun forteller at det er mange faktorer som bidrar til atferdsendring i trafikken og at slike resultater er en bekreftelse på at de når inn til folk med et budskap som ikke alle nødvendigvis tenker gjelder dem selv.

- For uoppmerksomhet i trafikken er nettopp dette en utfordring; alle mener oppmerksomhet i trafikken er viktig, men skjønner ikke alltid at de selv kan være uoppmerksomme og at det ikke bare er «de andre» som er problemet. Når vi inn med dette budskapet, så har vi sådd en viktig spire til endring.

Verdens beste

I fjor gikk to oppmerksomhetsfilmer fra Statens vegvesen til topps som vinnere i kategorien Driver Distraction som «best i verden», kåret av Global Road Safety Film Festival i Geneve - som arrangeres under ledelse av FN’s veisikkerhetssamarbeid.

Tidligere har også fartsfilmen for «Hvilken side av fartsgrensen» blitt kåret til verdens beste. Det har også vært utmerkelser til både «Stopp og sov», filmer fra «ungdom og fart» og bilbeltestuntet på Lillestrøm kino i forbindelse med en av «Fast and furious»-filmene.

Skjermdump fra den nye oppmerksomhetsfilmen til Statens vegvesen