Arbeider med løsning for E6 Langnesberga
Under stormen 17. januar 2025 ble deler av veiskråningen vasket ut på grunn av høy vannstand og store bølger. Det arbeides nå intensivt med løsning.
Veiskråningen ned mot Snåsavatnet ble vasket ut over en strekning på cirka 700 meter fra Vegset og videre sørover. Nordgående kjørefelt har vært stengt siden utglidningen, med lysregulering i sørgående felt. Denne trafikkreguleringen har fungert rimelig godt, men det arbeides målrettet med å planlegge utbedringen av strekningen.
Denne veistrekningen ligger i Snåsa kommune i norddelen av Trøndelag fylke.

Utfordrende bunnforhold
– Det er viktig at vi får god oversikt over bunnforholdene og sikrer at veifyllingen er stabil før vi begynner utbedringsarbeidene. Vi har skannet sjøbunnen helt fra Snåsakroa i sør og til Vegset, og venter nå på rapporten. Det er krevende grunnforhold i området med både leire og kvikkleire, sier Johnny Skår som er seksjonssjef for vedlikehold midt i Statens vegvesen.
Rapporten fra skanningen blir viktig som grunnlag for geoteknisk vurdering og prosjektering av utbedringen, understreker Skår.
– Det vi vet er at all masse over ei stikkrenne er vasket ut etter stormen. Stikkrenna ligger åpen helt inn til vegskulder. Vi ser også på flere steder at det ligger steinmasser fra den tidligere fyllinga på sjøbunnen. En støttemur nord i området er også delvis fri for masser mellom muren og veifyllinga. I tillegg er en stikkrenne som munner ut av muren knekt, så denne må også skiftes. Selve muren som stikkrenna går gjennom står på berg.
Det er avgjørende å vite hvor massene som er vasket ut befinner seg, slik at fyllingen og grunnen ikke belastes unødig gjennom utbedringsarbeidene, noe som i ytterste konsekvens kan bidra til ytterligere utglidninger.

Mål om ferdigstilling før sommeren
Strekningen som er rammet av den siste utglidningen ligger delvis utenfor sikringsarbeidene som ble gjort i 2023, understreker Skår.
Når arbeidene med reparasjonene starter, så vil de bli gjennomført med en kombinasjon av lysregulering og periodevis nattestenging, men detaljene vil først være klare når utbedringsjobben er ferdig prosjektert.
– Målsettingen for arbeidet med utglidningen i Langnesberga er å være ferdig med utbedringen før sommertrafikken starter i 2025. Forutsetningen og usikkerhetsmomentet er at vi får kontroll over grunnforholdene og fyllingen under vann. Her må vi være sikre før arbeidene starter, presiserer Skår.
Tunnel er den eneste permanente løsninga for E6 Løsberga
Utbedringen vil uansett bare være et midlertidig sikringstiltak av eksisterende vei, hvor det er utfordringer knyttet til både skred/nedfall fra fjellet og utglidning/utvasking av veien mot Snåsavatnet. En tunnel er ansett som den eneste permanente løsningen for E6 Langnesberga mellom Vegset og Snåsakroa. Dette prosjektet ligger inne i Statens vegvesens Gjennomføringsplan i Nasjon Transportplan (NTP), men har per nå ikke oppstartbevilgning.
Tunnelprosjektet har godkjent reguleringsplan og er klar til oppstart hvis det bevilges midler til det.