Kollektivandelen av reiser i Oslo-området har økt fra 20 til 21 prosent i 2024. Det viser den ferske reisevaneundersøkelsen for byområdene.

I Oslo-området med byvekstavtale har de sett en positiv utvikling over flere år og ligger per i dag an til å nå nullvekstmålet innen 2030. I Oslo kommune er 27 prosent av reisene kollektivreiser.

– Det tyder på at politikernes prioritering av kollektiv- gang og sykkeltiltak, kombinert med bompenger, har vært riktige grep for å nå nullvekstmålet, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, som leder styringsgruppa for byvekstavtalen i Oslo-området.

Mennesker bussholdeplass buss
Mange reiser kollektivt i Oslo-området. Her fra Jernbanetorget. Foto: Bård Asle Nordbø

Målet er at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Transportberegninger viser imidlertid at biltrafikken i Oslo-området kommer til å øke over nullvekst igjen, hvis man ikke gjør ytterligere tiltak.

I Oslo-området har mange god tilgang til kollektivtransport, og det er flere som velger kollektivt enn i de andre byområdene. Se tabell nederst i saken.

Oslo-området fikk byvekstavtale i 2019. Byvekstavtale-området inkluderer Oslo, Vestby, Nordre Follo, Ås, Frogn, Nesodden, Bærum, Asker, Aurskog-Høland, Rælingen, Enebakk, Lørenskog, Lillestrøm, Nittedal, Gjerdrum, Ullensaker, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal.

Lar vi bilen stå?

Andel bilreiser, inkludert reiser som passasjer, ligger på 41 prosent i Oslo-området og er den laveste av byområdene. Se tabell nederst i saken. Bilandelen viser en synkende trend, med unntak av pandemiårene, da den hoppet opp til 57 prosent i 2020. I Oslo kommune ligger bilandelen på 24 prosent.

Vi går på 30 prosent av reisene

Andelen reiser til fots ligger på 30 prosent i 2024. Gåing har hatt en økende trend fra 24 prosent i 2019. I Oslo kommune ligger andelen på 39 prosent.

46 prosent av fritidsreisene er til fots og 38 prosent av reisene til skole eller studer er også til fots.

Stabil sykkelandel

Sykkelandelen i Oslo-området utgjør 5 prosent, som er likt som i 2019. Til sammenligning har Trondheimsområdet 8 prosent, mens Nedre Glomma har den laveste andelen med 3 prosent. I Oslo kommune ligger sykkelandelen på 7 prosent.

Reisevaner i de åtte største byregionene

Rapporten «Reisevaner i de 8 største byregionene med tilleggsutvalg 2024» er en nøkkelrapport for de åtte største byregionene og de seks byvekstavtaleområdene, begrenset til de kommunene som inngår i de respektive avtalene. Kristiansand fikk byvekstavtale høsten 2024, men hadde ikke tilleggsutvalg, noe som gjør at intervjugrunnlaget er for lavt. Tilleggsutvalgene består av utvalgte geografiske regioner med forsterket analysegrunnlag.

Viktig å møte befolkningens behov

– Reisevaneundersøkelsene gir verdifull informasjon om nordmenns reisevaner og understreker viktigheten av å ha tilgjengelig og effektiv offentlig transport for å møte befolkningens behov, sier sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen, som leder arbeidet med de nasjonale reisevaneundersøkelsene for transportvirksomhetene.

Opinion AS gjennomfører Nasjonal reisevaneundersøkelsene på vegne av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket. For byvekstavtaleområdet gjennomføres reisevaneundersøkelsen i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, aktuelle kommuner og fylkeskommunen.

Data fra reisevaneundersøkelsene er grunnlag for planlegging og modellutvikling innenfor transportsektoren, og brukes blant annet i arbeidet med stortingsmeldinger, Nasjonal Transportplan (NTP) og lokal og regional areal- og transportplanlegging.

Transportmiddelfordeling i BVA-områdene 2019 – 2024

I prosentandeler pr by pr år

 

Transport middel

År

Oslo

Bergen

Trondheim

Nord-Jæren

Tromsø

Nedre Glomma

Bilreier (Fører + passasjer)

2024

2023

2022

2021

2020

2019

41

42

43

49

57

47

53

54

56

61

62

58

50

50

53

55

56

54

58

58

59

62

62

58

50

48

52

59

62

60

74

72

73

72

73

74

Kollektiv (uten fly, taxi, båt)

2024

2023

2022

2021

2020

2019

21

20

18

12

14

23

15

15

13

11

10

15

13

13

11

8

9

11

10

11

8

5

6

9

15

17

13

9

9

12

5

5

5

4

5

5

Sykkel

2024

2023

2022

2021

2020

2019

5

5

7

5

5

5

4

4

3

3

2

3

8

8

8

7

6

8

7

7

8

7

6

8

6

7

6

7

5

4

3

4

5

3

3

4

Gåing

2024

2023

2022

2021

2020

2019

30

30

29

31

29

24

24

24

24

23

24

21

27

27

27

27

27

24

22

21

21

23

22

22

25

26

25

23

23

21

15

17

15

17

17

15

Aktuelt for fylke(r): Akershus, Oslo