Evaluering av stenging av Ring 1: Flere går og reiser kollektivt – færre kjører bil
Ring 1 i Oslo sentrum vil være stengt fra 2024 til 2027 på grunn av byggingen av det nye regjeringskvartalet.
Byvekstsamarbeidet i Oslo-området har satt i gang en treårig evaluering for å få kunnskap om hvordan befolkningen og næringslivet tilpasser reisene sine, og hvilken betydning dette kan ha for reisevaner, byliv, trafikksikkerhet, klimagassutslipp og fremkommelighet.

Økning i kollektivreiser og reiser til fots
Høsten 2024 ble det gjennomført en holdnings- og reisevaneundersøkelse blant 8 000 innbyggere i Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo og Lillestrøm. Resultatene viser at 20 prosent har endret reisemiddel på sine arbeidsreiser og 10 prosent på andre reiser etter stenging av Ring 1. Blant de som har endret transportmiddelbruken, reiser flere med kollektivtransport og beveger seg til fots, og færre reiser med bil. Dette er positivt for nullvekstmålet. Resultatene samsvarer med trafikkdata fra samme tidsperiode, som viser at biltrafikken ligger noe lavere etter stengingen enn på samme tid i 2023. Kollektivtrafikken har en tilsvarende økning i antall reiser.
Askers befolkning opplever at de er mest berørt, og er mest negative til restriktive tiltak for privatbil
En stor andel av befolkningen opplever at deres reiser er berørt av tiltakene. Det er de som er mest berørt som er mest negative. Det er store forskjeller mellom kommunene. I Asker opplever tre av fire at deres ukentlige reiser er berørt, og de rapporterer om størst negative effekter. Befolkningen i Asker er mest negative til tiltaket som innebærer at elbiler ikke kan kjøre i kollektivfelt, etterfulgt av Bærum og Nordre Follo. I Oslo og Lillestrøm er det omtrent like mange som er positive og negative til tiltaket. Nesten 70 prosent av befolkningen i Asker, og halvparten av befolkningen i Bærum, mener de trafikale konsekvensene av tiltakene er større enn de var forberedt på.
Trafikale konsekvenser gir utfordringer for næringstransport
Aktører innen varetransport og renovasjon rapporterer om økte lønnskostnader og økt antall kjørte kilometer som følge av økte trafikale utfordringer. Nødetatene peker på økt sårbarhet ved større hendelser på hovedveinettet, selv om de har fått en dedikert trasé gjennom sentrum.
Evalueringen fortsetter i 2025 og 2026
Evalueringen vil fortsette med tilsvarende undersøkelser i 2025 og 2026 for å gi et bilde av de langsiktige konsekvensene av stengingen av Ring 1.
Statens vegvesen, Oslo kommune, Ruter og Jernbanedirektoratet gjør for øvrig løpende vurderinger for å finne løsninger som ivaretar de reisendes behov under stengingen, og som samtidig sikrer best mulig fremkommelighet.
Link til Rapport: Norconsult