Statens vegvesen og ST1 har inngått avtale om drift av døgnhvileplass langs rv. 3 i Koppang for de neste ti årene.

I november lyste Statens vegvesen ut anbud om drift av døgnhvileplass langs rv. 3, og i går signerte begge parter en ny leiekontrakt for en periode på 10 år, samt en opsjon på 1+1 år.

Døgnhvileplasser er viktig for trafikksikkerheten

– Døgnhvileplasser er viktig for tungtransportsjåfører som skal gjennomføre normal døgnhvile, redusert ukehvil eller ta pause innenfor regelverket om kjøre- og hviletid, sier Eirik Trøften Aas i Statens vegvesen og legger til:

– Slike tilrettelagte plasser er viktige for de som har arbeidsdagens sin lags vegene. Å få nødvendig hvile er viktig for trafikksikkerheten og for arbeidsforholdene til sjåførene.

Døgnhvileplassen på Koppang vil ha 13 oppstillingsplasser for tunge kjøretøy og sanitæranlegg med toalett og dusj.

ST1 har hatt avtale med Statens vegvesen om drift av døgnhvileplassen i Koppang siden 2015.

–  Vi har hatt et godt samarbeid med ST1 i mange år, og ser frem til å fortsette samarbeidet, forteller Aas.

Lademuligheter for tungbiler

I anbudskonkurransen ble det lagt inn opsjon på ladeanlegg for tungbiler. Dette for å ha mulighet til å etablere ladestasjoner på plassen i løpet av kontraktsperioden.

– Det kommer flere og flere tunge kjøretøy som er elektriske, og vi ønsker å legge til rette for det grønne skiftet i transportnæringen. Derfor vil det etter hvert bli ladeplasser på døgnhvileplassen i Koppang, forteller Aas.

Tre nye avtaler om døgnhvileplasser i Østerdalen

Med den nye avtalen signert, har Statens vegvesen nylig inngått tre 10-årige avtale om drift av døgnhvileplasser langs rv. 3 i Østerdalen. I tillegg til døgnhvileplassen på Koppang, gjelder dette også døgnhvileplassene på Hovdmoen industriområde i Åmot kommune og Steinmosletta i Alvdal kommune.

– Mange tungtransportsjåfører kjører rv. 3 gjennom Østerdalen. Å ha et godt tilbud til disse sjåførene spredt gjennom dalen er viktig. Vi er glade for at vi nå har disse langsiktige avtaler på plass, sier Eirik Trøften Aas i Statens vegvesen.  

Aktuelt for fylke(r): Innlandet