Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.

Foto av Bodøtunnelen før åpning, fokus på elektro utenfor tunnelen.
Styrings- og sikkerhetssystemene i Bodøtunnelen følges opp av elektrokontrakten. Bildet ble tatt før tunnelen åpnet i 2019. Foto: Torbjørn Braset / Statens vegvesen

BMO Elektro skal drifte og vedlikeholde veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene. Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.

Kontraktssummen er på 230 millioner kroner eksklusiv moms. 

I tillegg til de 4913 veglyspunktene som skal lyse langs E6, E12, riksveg 73, 77, 80 og 827, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene. Blant annet skal 36 tunneler med lys og sikkerhetsutstyr driftes og vedlikeholdes gjennom den nye kontrakten.

Det var fire elektrobedrifter som meldte interesse for elektrokontrakten. To av tilbyderne ble avvist.

Mye teknologi langs vegene

– Vegnettet vårt inneholder en rekke ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir både Statens vegvesen og trafikantene nyttig informasjon. God drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner er like viktig som å følge opp selve vegen, sier byggeleder Roger Pedersen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er AID-kamera i tunnel. Når det skjer en hendelse i tunnelen vil kameraene øyeblikkelig registrere, varsle og overføre bilder til Vegtrafikksentralen.

Hjelper og sikrer trafikantene

– BMO Elektro får spennende utfordringer og må være løsningsorientert. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Det etableres et Lidar scannersystem i Ulsvågskaret, som gir tidlig varsel når kjøretøy får stans på fjellovergangen. Det kommer også flere nye friteksttavler i Salten og på Helgeland, sier Roger Pedersen.

Tavlene skal brukes til tidlig varsling ved hendelser på vegen, slik at sjåførene kan justere kjøreplanene sine.

Kontraktsområde

Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europaveg, inkludert gang- og sykkelveger. De aktuelle kommunene er Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Hemnes, Rana, Saltdal, Fauske, Bodø, Sørfold og Hamarøy.

Kontrakten dekker totalt ca. 700 kilometer veg og følgende elektriske anlegg:

•    4913 lyspunkter utenfor tunnel
•    36 tunneler med elektriske anlegg
•    13 trafikksignalanlegg
•    17 værstasjoner
•    53 kamera utenfor tunnel
•    60 trafikkregistreringsstasjoner
•    16 punkter for automatisk trafikkontroll
•    37 bygninger

Aktuelt for fylke(r): Nordland