17 personer døde i trafikken i juni. Over halvparten var ubeskyttede trafikanter. Særlig var det mange som ble drept på mc eller sykkel.

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

Syklister, elsparkesyklister og mc-førere har høy risiko for å havne i alvorlige trafikkulykker, og det er flere av dem ute på veiene nå om sommeren. Vegvesenet oppfordrer til å vise hensyn til denne sårbare gruppen.
Syklister, elsparkesyklister og mc-førere har høy risiko for å havne i alvorlige trafikkulykker, og det er flere av dem ute på veiene nå om sommeren. Vegvesenet oppfordrer til å vise hensyn til denne sårbare gruppen. Foto: Henriette Erken Busterud

Dødsulykker på MC og sykkel dominerte i juni

Ti ubeskyttede trafikanter, som ikke har et beskyttende karosseri, bilbelte eller kollisjonsputer rundt seg, omkom i årets første sommermåned. Av disse var det flest som døde på MC og sykkel. 

− Det har vært alt for mange dødsfall i trafikken i juni, og spesielt mange ubeskyttede trafikanter har omkommet, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. − Syklister, elsparkesyklister og mc-førere har høy risiko for å havne i alvorlige trafikkulykker, og det er flere av dem ute på veiene nå om sommeren. − Jeg ber derfor alle bilister om å være oppmerksomme og vise hensyn til denne sårbare gruppen.

Hun oppfordrer samtidig alle som kjører mc, sykkel eller elsparkesykkel om å bruke hjelm, og mc-førere til å bruke sikkerhetsbekledning i tillegg. − Sikkerhetsutstyr som hjelm og gode klær kan være med på å redde liv, sier hun. 

Det var fem som døde på mc og tre på sykkel i juni, i tillegg omkom en på elsparkesykkel og en på ATV. Det er stadig færre som omkommer i personbil. I juni var det bare seks av de drepte som omkom bak rattet på en bil. Kun en av de døde i juni var kvinne, resten var menn.

50 omkom i trafikken første halvår – ingen var barn

50 ble drept i trafikken første halvår i år, der 21 av disse var ubeskyttede trafikanter som MC-førere, syklister, elsparkesyklister, førere av ATV og fotgjengere. De resterende var i all hovedsak omkomne i personbil, tungbil, buss, og en på traktor.

Det er møteulykker og utforkjøringsulykker som dominerer på ulykkesstatistikken det første halvåret. Flest omkom i Innlandet og ingen er så langt drept på veiene i Finnmark.

Ingen barn omkom i trafikken i første halvår i år.

Norge fikk europeisk trafikksikkerhetspris   

Til tross for dystre juni-tall har Norge hatt en positiv utvikling i trafikksikkerhet over tid.

Nylig fikk Norge en europeisk trafikksikkerhetspris, som det sikreste landet i Europa for tiende året på rad. Det er andre gang Norge får prisen. Det er et godt stykke igjen til målet om maks 350 drepte og hardt skadde i 2030, hvorav maks 50 drepte. Men det jobbes med en ny, ambisiøs tiltaksplan for trafikksikkerhet, med satsninger innen både fart, MC og overfor ungdom.

− Arbeidet med den nye planen og samarbeidet med gode partnere gir meg tro på at det svært ambisiøse målet for 2030 er mulig å nå, sier Guro Ranes.