Frostsprengning forårsaket Rosten-raset
Isdannelse og frostsprengning var den direkte årsaken til steinskredet som stengte E6 ved Rosten i Sel kommune natt til 31. mars i år.
Det fastslår en uavhengig ekspertgruppe. Vegdirektøren nedsatte ekspertgruppen 2. april.
Medlemmene er:
- PhD Vidar Kveldsvik, ingeniørgeolog og skredekspert, NGI
- PhD Eivind Okstad, seniorforsker SINTEF Digital
- Ingeniørgeolog Anders Beitnes, Beitnes Consulting
- PhD Martina Böhme, ingeniørgeolog, seksjonsleder NGU
- Dr.ing. Bjørn Nilsen, Prof. emeritus i ingeniørgeologi NTNU (leder)
Hyppigere temperaturvekslinger
En stor steinblokk løsnet 40 meter oppe i terrenget og skled ned på veien. Hyppigere vekslinger mellom pluss- og minusgrader, som følge av klimaendringer, gir økt grad av isdannelse og frostsprengning. Dette kan føre til at sprekker utvikler seg, og at steinblokker løsner og danner glideplan når isen smelter, skriver ekspertgruppen.
Stengt E6
E6 var stengt for trafikk i fire dager, deretter åpnet ett felt. Trafikken gikk som normalt fra 11. april.
Skredet ble utløst 10 meter over bergskjæringen. Da den aktuelle strekningen ble bygget på 1970-tallet fantes få krav om kartlegging og kontroll med stabilitet med sideterreng. Området er stort og vanskelig tilgjengelig.
Mer geologisk kartlegging
Dagens håndbøker og regelverk dekker i stor grad behovet for vurdering av bergskjæringer og naturlig sideterreng under prosjektering, bygging og drift. Men utvalget mener samtidig at kartlegging av bratt sideterreng bør gis høyere prioritet i nye prosjekter. Statens vegvesen bør videreutvikle sin modell for kartlegging av skredutsatte områder.
Utvalget peker på at fanggjerde ovenfor bergsikring kan være et effektivt tiltak for å redusere faren for at skred treffer veiene. Det er også mulighet å overvåke større terrengområder med satellittbaserte system.
Vegdirektøren takker utvalget
– Vi har fått gode vurderinger fra Bjørn Nilsen-utvalget, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Endret klima vil gi større utfordringer når det gjelder skredrisiko. Det blir nødvendig å ta i bruk ny teknologi for mer effektiv overvåking av terrenget. Skredfarlig terreng vil i større grad bli overvåket med droner, radar og satellitt, sier hun.
Skal sikre det aktuelle området
I høst vil det bli montert et isnett i terrenget ved Rosten. Statens vegvesen er også i gang med å prosjekter et større fangnett som trolig blir montert neste år, opplyser fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken.
Fakta
- Om lag 90 m3 stein og jord falt ned på europaveien natt til 31. mars 2025 ved Rosten i Sel kommune.
- Skredet ble utløst i naturlig terreng over den høye bergskjæringen. E6 var helt stengt i fire døgn.
- Tidligere ekspertrapporter etter skredhendelser
- Larvik: Eksperter har undersøkt E18-raset | Statens vegvesen
- Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar | Statens vegvesen (ntb.no)
Kontaktpersoner
Utvalgsleder
Professor emeritus NTNU, Bjørn Nilsen
Mobil: +47 97 71 60 18
E-post: (åpner e-post)
Statens vegvesen
Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken
Mobil: +47 99 20 45 70
E-post: (åpner e-post)