Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.

Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger, europaveger og fylkesveger med gang- og sykkelveger samt tilhørende sideanlegg og installasjoner i kommunene Bykle, Kviteseid, Nissedal, Tokke, Ullensvang, Fyresdal, Nome, Drangedal og Vinje.

Ønsker stordriftsfordeler

Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for europa- og riksvegene, mens fylkeskommunene har hatt egne driftskontrakter for sine fylkesveger.

– Ved å samarbeide med Telemark fylkeskommune om denne driftskontrakten, vil vi oppnå stordriftsfordeler og utnytte ressursene bedre, sier Marianne Øhrn, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.

Den nye kontrakten vil gjelde fra 1. september 2026 og vil ha en varighet på fem år.

– Tidligere har fylkeskommunen og Statens vegvesen samarbeidet om vegnettet i Telemark, og vi ønsker å fortsette det gode samarbeidet til det beste for trafikantene i området, forteller Borgar Slørdal, seksjonsleder for Vegdrift i Telemark fylkeskommune.

Vinterdrift blir en av mange oppgaver for entreprenøren som får ansvaret for den nye driftskontrakten Telemark vest. Blant annet inngår drift av E134 Haukelifjell i driftskontratken.
Vinterdrift blir en av mange oppgaver for entreprenøren som får ansvaret for den nye driftskontrakten Telemark vest. Blant annet inngår drift av E134 Haukelifjell i driftskontrakten. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

Skal forhandle seg frem til de beste løsningene

Kontrakten er nå lyst ut på Doffin, og Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune inviterer til tilbudskonferanse 15. oktober. Fristen for å melde interesse for å delta i konkurransen er satt til 3. november.

– De siste årene har vi i Statens vegvesen brukt anbudskonkurranse med forhandlinger for driftskontraktene våre. Det vil vi gjøre for driftskontrakten Telemark vest også. I tillegg til pris, konkurrerer entreprenørene om å finne best mulig løsninger innenfor klima, miljø og driftsopplegg. Laveste pris alene er ikke avgjørende, forklarer avdelingsdirektøren.

Øhrn håper den nye felleskontrakten med fylkeskommunen vil bli godt mottatt i bransjen.

– Vi tror og håper mange entreprenører finner denne driftskontrakten interessant. Vi har fått noen signaler på at flere ser fordelen med å se riks- og fylkesveger i én kontrakt. Basert på erfaringer fra dette området, tenker vi at en slik kontrakt vil passe godt her, sier Marianne Øhrn i Statens vegvesen.

Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune forventer å ha klart hvilken entreprenør som får driftsansvaret for vegnettet i Telemark vest i slutten av mars 2026.

Aktuelt for fylke(r): Telemark