Brua over Langfjordstrømmen blir lysregulert
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Langfjordstrømmen bru på E6 i Sør-Varanger. Det blir nå lysregulering og nedsatt fart over brua.
Langfjordstrømmen bru, som også blir kalt Strømmen bru, blir enveiskjørt og lysregulert inntil videre. Farten på stedet blir satt ned til 50 kilometer i timen. Skilt og lysregulering kommer på plass i løpet av denne uka.
– Statens vegvesen gjennomførte en bruinspeksjon, og fant svakheter i kantdragerne på brua. Det blir derfor satt opp sikring på brua, og det blir lysregulering helt til vi har utbedret begge kantdragerne, sier byggeleder Kristian Riddervold Andreassen i Statens vegvesen.
Han forteller at trafikklysene blir stående gjennom vinteren, og at man nærmere sommeren vil vite mer om når man kan starte utbedringen.
– Vi skjønner at dette kan være irriterende for de som kjører over brua ofte, men vi gjør det for trafikantenes sikkerhet. Vær obs når du nærmer deg brua, kjør varsomt og følg skilting og lysregulering, slik at vi unngår ulykker, oppfordrer Kristian Riddervold Andreassen.
Skader på kantdragere
Kantdragere er sidekantene på bruplata, som rekkverket er festet i. De skadene som er oppdaget i kantdragerne på Langfjordstrømmen bru, gjør at man ikke ønsker trafikk helt ut til kanten av brua. Skadene er i armeringen inne i betongen, der rekkverket er festet.
– Brua er trygg å kjøre over. Vi innfører enveis trafikk og sentrisk kjøring over brua på bakgrunn av funnene vi gjorde i inspeksjonen, sier byggelederen.
Langfjordstrømmen bru er bygd i 1952 og er 69 meter lang. Brua har en gjennomsnittlig trafikk på 1500 kjøretøy i døgnet.
Må ta vare på vegene vi har
Det pågår detaljregulering for E6-strekningen Høybukta – Hesseng, og forventes at reguleringsplan blir vedtatt i løpet av 2026. I planforslaget ligger det inne at det skal bygges ny bru over Langfjorden. Prosjektet er tatt med i andre seksårsperiode i Nasjonal transportplan 2025–2036.
– Vi må fortløpende ta vare på de vegene vi har, uavhengig av planer på lengre sikt. Nå starter vi å planlegge arbeidet med å reparere kantdragerne. Vi kan ikke si noe sikkert om når tid arbeidet på brua kan starte. Trafikantene må regne med lysregulering inntil videre, sier Kristian Riddervold Andreassen.
Alle de vél 6000 bruene på norske riksveger inspiseres jevnlig av Statens vegvesen.
– Når vi gjør funn på en bruinspeksjon, så innfører vi tiltak fortløpende. Sikkerhet kommer alltid først.