Statens vegvesen må utføre nødvendig arbeid på de elektriske installasjonene i Strindheimtunnelen i uke 50 og 51. 

– Dette er arbeid det ikke var mulig å gjøre samtidig som sikringsarbeidet tidligere i år, sier byggeleder John Kjetil Brøndbo i Statens vegvesen. 

Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Foto: Eivind Sperre Austnes, Statens vegvesen
Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Foto: Eivind Sperre Austnes, Statens vegvesen

Elektroarbeidet vil også utføres i 2026, etter planen i ukene 4-5, 8-9,11-12, 16-17 og 18-19. 

Arbeidet medfører at Strindheimtunnelen må stenges på natt (etter planen klokka 22.00-06.00) i begge retninger. Omkjøring vil bli skiltet. 

Som følge av arbeidet kan det bli nødvendig å stenge Grillstadtunnelen i nordgående retning. 

Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Kart: Statens vegvesen
Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Foto: Kart: Statens vegvesen

– Rent elektroteknisk består arbeidet i at vi skal gjøre endringer på styrings- og reguleringssystemene til tunnelen. Endringene gjøres for å få tunnelen oppgradert til nyeste standarder og tekniske løsninger, legger Brøndbo til. 

Statens vegvesen legger arbeidet til natten, den tiden av døgnet det er lavest bruk av veinettet, for å minimere ulempene for trafikantene.  

Ved åpning av tunnelen innen kl. 06.00 vil tunellen ha full funksjonalitet og fremkommelighet. 

Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Kart: Statens vegvesen
Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Illustrasjon: Kart: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Trøndelag