Fire personer omkom i trafikken i november. En av dem på sykkel. Så langt i år har ti syklister omkommet på norske veier.

Dette er dobbelt så mange som i 2024. Totalt har 102 mennesker mistet livet i trafikken i årets første 11 måneder.

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

-
Fem av de syv dødsulykkene i Oslo var med sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister. Foto: TRY, Statens vegvesen

Nullvekstmålet i byene betyr at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, for å unngå økning i personbiltrafikken og de negative konsekvensene av dette. Samtidig sier nullvisjonen at ingen skal dø eller bli hardt skadet på veiene.

– Vi vil jo at flere skal sykle, og vi skal nå både nullvekstmålet og nullvisjonen, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. − Syklister er sårbare i trafikken. Derfor må vi alle, både bilister og syklister, vise aktsomhet, og særlig nå i mørketiden, sier Ranes. 
– Jeg oppfordrer deg som bilfører til å være oppmerksom og kjøre etter forholdene, og som syklist bør du bruke hjelm og gjøre deg synlig med lys og reflekser.

– Gjennom samarbeid og omtanke for hverandre i trafikken kan vi klare å både innfri målet om nullvekst og etterleve ambisjonene i nullvisjonen, sier hun.

Økning i trafikkdrepte i Oslo

Syv har omkommet på Oslo-veiene så langt i år. Tallet er vesentlig lavere enn Vestland fylkes 16 omkomne og Innlandets 14, men tallet på drepte i Oslo er det høyeste på 13 år.

– Det er for tidlig å si noe om årsakene til årets ulykker, men fem av de syv ulykkene i Oslo var med sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister. − Dette viser at vi må ha ekstra oppmerksomhet på denne gruppen. Vi må legge enda bedre til rette for at alle skal kunne sykle og gå trygt i byene.

Østfold og Akershus er fylkeskommunene med størst nedgang i dødsulykker på veiene så langt i år. I begge fylkene er antallet omkomne i trafikken halvert siden i fjor. De andre fylkene har mindre økninger sammenlignet med 2024.