Tyngre vogntog gir færre turer og lavere utslipp
Snart kan utvalgte vogntog frakte mer last per tur. Regjeringen øker tillatt totalvekt på store deler av veinettet.
Fra 1. februar 2026 kan utvalgte vogntog frakte mer last per tur. Regjeringen har besluttet å øke tillatt totalvekt på store deler av veinettet. Målet er å redusere antall kjørte kilometer, øke sikkerheten, kutte utslipp og styrke konkurranseevnen til norske transportbedrifter.
Ved å øke tillatt vekt for både elektriske og dieseldrevne vogntog, vil det føre til at CO₂-utslippene fra godstransport kan gå ned med omtrent 3,4 prosent. Det viser en analyse som ble utført av Transportøkonomisk Institutt i forbindelse med høringen.
– I tillegg til miljøbesparelsene er formålet med å øke vektene for vogntog er bedre ressursutnyttelse, både av veinett og av vogntogparken. Vi har hørt på transportbransjen ønsker om å utnytte eksisterende kjøretøy mer effektivt, sier saksbehandler Haaken Hasberg Gran i Statens vegvesen.
Bransjen er hørt
Statens vegvesen har hatt forslaget på høring og fått konkrete innspill fra transportbransjen på både fordeling av vekt mellom drivlinjene og hvilke vogntogkombinasjoner som skulle omfattes av vektøkningen.
Vektøkningen gjelder typiske vogntog som frakter tunge varer, som dagligvarer og landbruksvarer.
– Vi har hele tiden ønsket å optimalisere bruken av veiene våre innenfor de rammene vi har å forholde seg til. Til syvende og sist setter veienes og bruenes bæreevne grenser for hvilke lastebiler som kan kjøre hvor, og hvor tunge de kan være, avslutter Gran.
Dette er endringene
Nullutslipps- og biogassvogntog får noe større vektøkning, for å kompensere for tyngre drivlinjer.
|
Tot. antall aksler vogntog |
Aksler lastebil og slepvogn |
Drivlinje |
Tillatt totalvekt i dag |
Ny tillatt totalvekt |
|
6 aksler |
3+3 |
Fossil |
50 |
54 |
|
Biogass |
50 |
55 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |
||
|
7 aksler |
4+3 |
Fossil |
50 |
55 |
|
Biogass |
50 |
56 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |
||
|
3+4 |
Fossil |
50 |
55 |
|
|
Biogass |
50 |
56 |
||
|
Nullutslipp |
50 |
56 |