Snart kan utvalgte vogntog frakte mer last per tur. Regjeringen øker tillatt totalvekt på store deler av veinettet.

Bildet viser en stor, gul lastebil med tilhenger som kjører på en motorvei. Lastebilen har tydelig tekst på siden som sier "100% elektrisk".  Bildet er tatt i dagslys, og lastebilen er i ferd med å frakte varer langs veien.
Denne typen 3+3 vogntog (lastebil med tre aksler og slepevogn med tre aksler) kan nå frakte mer varer per tur, takket være nye regler for økt tillatt totalvekt. Elektriske vogntog får den største vektøkningen, noe som gir dem en ekstra fordel og bidrar til mer miljøvennlig og effektiv transport med færre turer på veiene. Foto: Bård Asle Nordbø

Fra 1. februar 2026 kan utvalgte vogntog frakte mer last per tur. Regjeringen har besluttet å øke tillatt totalvekt på store deler av veinettet. Målet er å redusere antall kjørte kilometer, øke sikkerheten, kutte utslipp og styrke konkurranseevnen til norske transportbedrifter.

 Ved å øke tillatt vekt for både elektriske og dieseldrevne vogntog, vil det føre til at CO₂-utslippene fra godstransport kan gå ned med omtrent 3,4 prosent. Det viser en analyse som ble utført av Transportøkonomisk Institutt i forbindelse med høringen.

– I tillegg til miljøbesparelsene er formålet med å øke vektene for vogntog er bedre ressursutnyttelse, både av veinett og av vogntogparken. Vi har hørt på transportbransjen ønsker om å utnytte eksisterende kjøretøy mer effektivt,  sier saksbehandler Haaken Hasberg Gran i Statens vegvesen.

Les høringsgrunnlaget

Bransjen er hørt

Statens vegvesen har hatt forslaget på høring og fått konkrete innspill fra transportbransjen på både fordeling av vekt mellom drivlinjene og hvilke vogntogkombinasjoner som skulle omfattes av vektøkningen.

Vektøkningen gjelder typiske vogntog som frakter tunge varer, som dagligvarer og landbruksvarer.  

– Vi har hele tiden ønsket å optimalisere bruken av veiene våre innenfor de rammene vi har å forholde seg til. Til syvende og sist setter veienes og bruenes bæreevne grenser for hvilke lastebiler som kan kjøre hvor, og hvor tunge de kan være, avslutter Gran.

Dette er endringene

Nullutslipps- og biogassvogntog får noe større vektøkning, for å kompensere for tyngre drivlinjer. 

Tot. antall aksler vogntog 

Aksler lastebil og slepvogn 

Drivlinje 

Tillatt totalvekt i dag 

Ny tillatt totalvekt 

6 aksler 

3+3 

Fossil 

50 

54 

Biogass 

50 

55 

Nullutslipp 

50 

56 

7 aksler 

4+3 

Fossil 

50 

55 

Biogass 

50 

56 

Nullutslipp 

50 

56 

3+4  

Fossil 

50 

55 

Biogass 

50 

56 

Nullutslipp 

50 

56