Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet med en spissere organisasjon.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier, og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.

- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.

Lokalisering av divisjoner

I forslaget fremkommer det blant annet:

  • Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene. Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder:
  • Divisjon Veg: Tromsø
  • Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
  • Divisjon Utbygging: Bergen
  • Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
  • Divisjon IT: Drammen
  • Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
  • Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
  • 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
  • Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
  • Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.

Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:

  • Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
  • Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
  • Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.

Tilpasser til nye rammer

- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.

Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.

- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.

 

***

Kontaktperson:

Regionvegsjef Berit Brendskag Lied, telefon: 971 30 087

Kommunikasjonsleder Bjørn Langli, telefon: 905 73 363

 

Les hele forslaget fra Statens vegvesen på:

https://www.vegvesen.no/_attachment/2699697/binary/1328027

 

Under finner du oversikt vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering for Statens vegvesen i region midt.

 

TRØNDELAG

Lokasjon

Kommentar

Steinkjer

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Landsdekkende tjenester for trafikant og kjøretøy opprettholdes.

Er samlokalisert med trafikkstasjon.

Steinkjer

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser og traktor + ambulerende for MC og tunge kjøretøy. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy. Leide lokaler, samlokalisert med TK-tjenester, HR, prosjekt, ressurs og veg-avdeling.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser, MC, tung bil og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Ambulerende tjeneste for førerprøver tunge klasser og MC.

Konsekvens for brukerne

Hallkontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Verdal (35 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokaler.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Verdal. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Verdal gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

Trondheim

kontorsted

Videreføres. Ledelsen av divisjon Transport og samfunn er foreslått lagt hit. Det vil bli ansatte i avgang på grunn av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Statens vegvesen er lokalisert på seks ulike steder i Trondheim. Disse lokasjonene må ses mer i sammenheng med sikte på å redusere antall lokasjoner, helst til bare to.

Trondheim

Vegdirektoratet

 Vurderes samlokalisert med Trondheim kontorsted jf. merknaden over.

Trondheim

kontorsted

laboratorium

vegtrafikksentral

Vegtrafikksentralen i Midt-Norge videreføres. Laboratoriet videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen. Øvrig virksomhet flyttes til samlokalisering i Trondheim, jf. omtalen over for Trondheim kontorsted.

Trondheim

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier lokaler.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Førerprøver tunge klasser flyttes til Stjørdal, ellers uforandret.

Konsekvens for brukerne

Førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal (36 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Behov for flere ressurser i hall.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Tilbud om førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal. Etterspørsel etter førerprøve tunge klasser ved Trondheim trafikkstasjon tilsier at det ikke er effektivt å fortsette tjenesten ved Trondheim. På Stjørdal trafikkstasjon blir det gjennomført flere førerprøver. Det gir bedre kvalitet, likebehandling og bedre ressursutnyttelse. 

Namsos

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested i dag

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy. Leide lokaler, samlokalisert med Veg-avdeling.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver MC flyttes til Steinkjer (ca 74 km)

Hallkontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Verdal (106 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokaler.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Verdal. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Verdal gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

Tilbud om MC prøver flyttes til Steinkjer. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av MC prøver. Det er kort avstand til alternativ førerprøvested.

Levanger

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Kundesenter med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Leide lokaler, samlokalisert med Levanger kommune.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Legges ned.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver flyttes til Stjørdal (48 km), Steinkjer (42 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Legges ned.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Levanger legges ned grunnet kort reiseavstand til Stjørdal og Steinkjer og lavt volum. Lite handlinger går utover likebehandling og kompetanse samt effektivitet.

Stjørdal

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy.

Leide lokaler, samlokalisert med Veg-avdeling.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver alle klasser. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Trondheim (36 km).  Legger ned hallaktivitet grunnet lite antall handlinger og kort reiseavstand til Trondheim

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokaler.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil gi bedre ressursutnyttelse. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Aktiviteten flyttes grunnet lavt volum og kort reiseavstand til alternativ tjenestested.

Røros

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser. Leier, samlokalisert med Røros kommune (rådhuset).

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Legges ned.

Konsekvens for brukerne

Tjenester overføres Tynset (55 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Legges ned.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Vurderes allikevel nedlagt grunnet kort avstand til Tynset og gi bedre ressursutnyttelse.

Orkdal (Orkanger)

Trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier lokaler.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Legges ned.

Konsekvens for brukerne

Tjenester flyttes til Trondheim (42 km). Førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal (72 km)

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Legges ned.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Kort reiseavstand til Trondheim. Antall handlinger er mulig å dekke opp av Trondheim trafikkstasjon (Effektivitets utnyttelse).

Brekstad

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver. Ambulerende tjeneste for førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Tjenester overføres Trondheim (101 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokale.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Forvaltningskontroll lette/tunge flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Førerprøve MC flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.  

Oppdal

Trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Leier, samlokalisert med Oppdal kommune (rådhuset).

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Ambulerende tjenester på teori og førerkortklassen for lette.

Konsekvens for brukerne

Ingen endring.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Videreføres som et ambulerende servicekontor med praktisk førerprøve lette.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Det vil å være kritisk å legge ned alt tilbud på Oppdal, grunnet lavt tilbud i fjellregionen mellom Region midt og Region øst.

Hitra/Frøya

kontorsted

 

Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre aktivitet her.

Støren

kontorsted

 

Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre aktivitet her.

 

MØRE OG ROMSDAL

Lokasjon

Kommentar

Molde

kontorsted

Videreføres. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Det er flere lokasjoner i Molde som bør samlokaliseres.

Molde

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Bergsøya (50 km). Førerprøver tunge klasser og MC flyttes til Kristiansund (72 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokale.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Forvaltningskontroll flyttes til Bergsøya. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Bergsøya gir en mer effektiv ressursutnyttelse. Kort reiseavstand til alternativt tjenestested.

Førerprøver MC og tunge klasser flyttes til Kristiansund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av førerprøve MC og tunge klasser. Det er kort avstand til alternativt førerprøvested. 

Molde

laboratorium

 

Videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen

Ålesund

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Ålesund

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling, ressurs og prosjekt.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Førerprøve tunge klasser avvikles, ellers uforandret.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver tunge klasser flyttes til Ørsta (55 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Uendret.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Førerprøve tunge klasser flyttes til Ørsta. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av tungbil ressurser ved Ørsta trafikkstasjon gir en mer effektiv ressursutnyttelse. 

Sunndalsøra

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette/tunge klasser, MC og traktor. Leier, Sunndal kommune (rådhuset).

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Legges ned

Konsekvens for brukerne

Tjenester overføres Kristiansund (105 km), Oppdal (68 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Legges ned.

Vurdering av krav og kriterier

Krav til sted for praktisk førerprøve er ikke tilfredsstilt.

Ørsta

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling og ressurs.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette/tunge klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Førerprøve MC og myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Ålesund (55 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokale.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Forvaltningskontroll flyttes til Ålesund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved Ålesund trafikkstasjon gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

MC prøver flyttes til Ålesund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av MC prøver. Det er kort avstand til alternativ førerprøvested. 

Kristiansund

Trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier.

Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser. Ambulerende førerprøver på tunge klasser (v-g skole transportfag) og MC. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker.

Konsekvens for brukerne

Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Bergsøya (27 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leie mindre lokale.

Vurdering av krav og kriterier

Likebehandling og kvalitet:

Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger.

Faglige krav:

Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt.

Effektivitet og tilgjengelighet:

Samling av handlinger vil gi bedre ressursutnyttelse. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel.  I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester.

Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Bergsøya. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Bergsøya gir en mer effektiv ressursutnyttelse. Kort reiseavstand til alternativ tjenestested.

Åndalsnes

kontorsted

Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre.

 

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag, Møre og Romsdal