Foreslår et slankere og mer effektivt Statens vegvesen (Region midt)
Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet med en spissere organisasjon.
Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.
- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier, og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.
- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.
Lokalisering av divisjoner
I forslaget fremkommer det blant annet:
- Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene. Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder:
- Divisjon Veg: Tromsø
- Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
- Divisjon Utbygging: Bergen
- Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
- Divisjon IT: Drammen
- Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
- Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
- 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
- Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
- Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.
Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:
- Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
- Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
- Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.
Tilpasser til nye rammer
- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.
Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.
- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.
***
Kontaktperson:
Regionvegsjef Berit Brendskag Lied, telefon: 971 30 087
Kommunikasjonsleder Bjørn Langli, telefon: 905 73 363
Les hele forslaget fra Statens vegvesen på:
https://www.vegvesen.no/_attachment/2699697/binary/1328027
Under finner du oversikt vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering for Statens vegvesen i region midt.
TRØNDELAG
Lokasjon | Kommentar |
Steinkjer kontorsted | Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Landsdekkende tjenester for trafikant og kjøretøy opprettholdes. Er samlokalisert med trafikkstasjon. |
Steinkjer trafikkstasjon
| Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser og traktor + ambulerende for MC og tunge kjøretøy. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy. Leide lokaler, samlokalisert med TK-tjenester, HR, prosjekt, ressurs og veg-avdeling. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser, MC, tung bil og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Ambulerende tjeneste for førerprøver tunge klasser og MC. Konsekvens for brukerne Hallkontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Verdal (35 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokaler. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Verdal. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Verdal gir en mer effektiv ressursutnyttelse. |
Trondheim kontorsted | Videreføres. Ledelsen av divisjon Transport og samfunn er foreslått lagt hit. Det vil bli ansatte i avgang på grunn av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Statens vegvesen er lokalisert på seks ulike steder i Trondheim. Disse lokasjonene må ses mer i sammenheng med sikte på å redusere antall lokasjoner, helst til bare to. |
Trondheim Vegdirektoratet | Vurderes samlokalisert med Trondheim kontorsted jf. merknaden over. |
Trondheim kontorsted laboratorium vegtrafikksentral | Vegtrafikksentralen i Midt-Norge videreføres. Laboratoriet videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen. Øvrig virksomhet flyttes til samlokalisering i Trondheim, jf. omtalen over for Trondheim kontorsted. |
Trondheim trafikkstasjon
| Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier lokaler. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Førerprøver tunge klasser flyttes til Stjørdal, ellers uforandret. Konsekvens for brukerne Førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal (36 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Behov for flere ressurser i hall. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Tilbud om førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal. Etterspørsel etter førerprøve tunge klasser ved Trondheim trafikkstasjon tilsier at det ikke er effektivt å fortsette tjenesten ved Trondheim. På Stjørdal trafikkstasjon blir det gjennomført flere førerprøver. Det gir bedre kvalitet, likebehandling og bedre ressursutnyttelse. |
Namsos trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested i dag Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy. Leide lokaler, samlokalisert med Veg-avdeling. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Førerprøver MC flyttes til Steinkjer (ca 74 km) Hallkontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Verdal (106 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokaler. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Verdal. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Verdal gir en mer effektiv ressursutnyttelse. Tilbud om MC prøver flyttes til Steinkjer. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av MC prøver. Det er kort avstand til alternativ førerprøvested. |
Levanger trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Kundesenter med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Leide lokaler, samlokalisert med Levanger kommune. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Legges ned. Konsekvens for brukerne Førerprøver flyttes til Stjørdal (48 km), Steinkjer (42 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Legges ned. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Levanger legges ned grunnet kort reiseavstand til Stjørdal og Steinkjer og lavt volum. Lite handlinger går utover likebehandling og kompetanse samt effektivitet. |
Stjørdal trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy. Leide lokaler, samlokalisert med Veg-avdeling. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver alle klasser. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Trondheim (36 km). Legger ned hallaktivitet grunnet lite antall handlinger og kort reiseavstand til Trondheim Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokaler. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil gi bedre ressursutnyttelse. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Aktiviteten flyttes grunnet lavt volum og kort reiseavstand til alternativ tjenestested. |
Røros trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser. Leier, samlokalisert med Røros kommune (rådhuset). Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Legges ned. Konsekvens for brukerne Tjenester overføres Tynset (55 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Legges ned. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Vurderes allikevel nedlagt grunnet kort avstand til Tynset og gi bedre ressursutnyttelse. |
Orkdal (Orkanger) Trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier lokaler. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Legges ned. Konsekvens for brukerne Tjenester flyttes til Trondheim (42 km). Førerprøve tunge klasser flyttes til Stjørdal (72 km) Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Legges ned. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Kort reiseavstand til Trondheim. Antall handlinger er mulig å dekke opp av Trondheim trafikkstasjon (Effektivitets utnyttelse). |
Brekstad trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver. Ambulerende tjeneste for førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Tjenester overføres Trondheim (101 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokale. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Forvaltningskontroll lette/tunge flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Førerprøve MC flyttes til Trondheim. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. |
Oppdal Trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Leier, samlokalisert med Oppdal kommune (rådhuset). Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Ambulerende tjenester på teori og førerkortklassen for lette. Konsekvens for brukerne Ingen endring. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Videreføres som et ambulerende servicekontor med praktisk førerprøve lette. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Det vil å være kritisk å legge ned alt tilbud på Oppdal, grunnet lavt tilbud i fjellregionen mellom Region midt og Region øst. |
Hitra/Frøya kontorsted
| Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre aktivitet her. |
Støren kontorsted
| Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre aktivitet her. |
MØRE OG ROMSDAL
Lokasjon | Kommentar |
Molde kontorsted | Videreføres. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Det er flere lokasjoner i Molde som bør samlokaliseres. |
Molde trafikkstasjon
| Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Bergsøya (50 km). Førerprøver tunge klasser og MC flyttes til Kristiansund (72 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokale. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Forvaltningskontroll flyttes til Bergsøya. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Bergsøya gir en mer effektiv ressursutnyttelse. Kort reiseavstand til alternativt tjenestested. Førerprøver MC og tunge klasser flyttes til Kristiansund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av førerprøve MC og tunge klasser. Det er kort avstand til alternativt førerprøvested. |
Molde laboratorium
| Videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen |
Ålesund kontorsted | Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. |
Ålesund trafikkstasjon
| Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling, ressurs og prosjekt. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Førerprøve tunge klasser avvikles, ellers uforandret. Konsekvens for brukerne Førerprøver tunge klasser flyttes til Ørsta (55 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Uendret. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Førerprøve tunge klasser flyttes til Ørsta. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av tungbil ressurser ved Ørsta trafikkstasjon gir en mer effektiv ressursutnyttelse. |
Sunndalsøra trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette/tunge klasser, MC og traktor. Leier, Sunndal kommune (rådhuset). Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Legges ned Konsekvens for brukerne Tjenester overføres Kristiansund (105 km), Oppdal (68 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Legges ned. Vurdering av krav og kriterier Krav til sted for praktisk førerprøve er ikke tilfredsstilt. |
Ørsta trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier, samlokalisert med Veg-avdeling og ressurs. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette/tunge klasser og traktor. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Førerprøve MC og myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Ålesund (55 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokale. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil kunne medføre til høyere effektivitet. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Forvaltningskontroll flyttes til Ålesund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved Ålesund trafikkstasjon gir en mer effektiv ressursutnyttelse. MC prøver flyttes til Ålesund. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift med tanke på gjennomføring av MC prøver. Det er kort avstand til alternativ førerprøvested. |
Kristiansund Trafikkstasjon | Beskrivelse av tjenestested Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser. MC og traktor. Kontrollhall med myndighetskontroll lette/tunge kjøretøy. Leier. Vurdering og forslag om framtidig tjenestetilbud Servicekontor med teoriprøver, førerprøver lette klasser. Ambulerende førerprøver på tunge klasser (v-g skole transportfag) og MC. Vurderingsprøver gjennomføres. ADR gjennomføres ikke – se konsekvenser for bruker. Konsekvens for brukerne Myndighetskontroll lette og tunge kjøretøy flyttes til Bergsøya (27 km). Konsekvens for kapasitet og infrastruktur Leie mindre lokale. Vurdering av krav og kriterier Likebehandling og kvalitet: Handlinger med lav mengde samles og tilbys i lokasjoner der disse handlingene vil få en større frekvens. Hensikten er å ivareta/forbedre likebehandling og kvalitet for gjeldende handlinger. Faglige krav: Krav til sted for praktisk førerprøve er tilfredsstilt. Effektivitet og tilgjengelighet: Samling av handlinger vil gi bedre ressursutnyttelse. Tilgjengelighet er tilpasset dagens etterspørsel. I tillegg har vi tatt hensyn til fremtidig digitalisering av tjenester. Tilbud om forvaltningskontroll flyttes til Bergsøya. Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon på Bergsøya gir en mer effektiv ressursutnyttelse. Kort reiseavstand til alternativ tjenestested. |
Åndalsnes kontorsted | Legges ned. Mulig at fylkeskommunen vil videreføre. |