Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.

- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.

Lokalisering av divisjoner

I forslaget fremkommer det blant annet:

  • Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene.
  • Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder
    • Divisjon Veg: Tromsø
    • Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
    • Divisjon Utbygging: Bergen
    • Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
    • Divisjon IT: Drammen
    • Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
  • Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
  • 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
  • Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
  • Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.

Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:

  • Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
  • Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
  • Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.

Tilpasser til nye rammer

- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.

Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.

- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Kontaktperson:

Regionvegsjef Turid Stubø Johnsen, telefon: 952 41 443

Kommunikasjonsleder Lisa Sundstrøm, telefon: 917 03 293

Les hele forslaget fra Statens vegvesen på: https://www.vegvesen.no/_attachment/2699697/binary/1328027

Under finner du oversikt vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering i region nord.

TROMS OG FINNMARK

Lokasjoner og antall ansatte i dag

Kommentar

Alta

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Alta trafikkstasjon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (821).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser.

Konsekvens for brukerne

Ingen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ingen

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er oppfylt. Volum på førerprøver lette klasser er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Alta (Kvenvikmoen) sambrukstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Sambruksstasjon med tilbud om praktiske førerprøver MC (75) og tunge klasser (162), forvaltningskontroller lette (644) og tunge (212) kjøretøy, samt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om praktiske førerprøver MC og tunge klasser, samt forvaltningskontroller og utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Ingen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ingen.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver tunge klasser og MC

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer og krav til kjøregård for førerprøver MC, er oppfylt. Volumet er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Stedets egnethet er god - i form av tilgjengelighet og fysisk utforming for tunge kjøretøy ved førerprøver tunge klasser. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon.

Tilbud om forvaltningskontroller

Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god.

Bardu kontorsted

Statens vegvesen leier kontorplasser hos kommunen. Behovet for disse kontorplassene kan falle bort pga. overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Harstad kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Harstad trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (788) og tunge klasser (76) inkl. MC (133), samt tilbud om forvaltningskontroll lette (397) og tunge kjøretøy (198).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser inkl. MC.

Konsekvens for brukerne

Tilbud om forvaltningskontroller og førerprøver tunge klasser flyttes til Stormyra sambruksstasjon like nord for Narvik, 90 km avstand.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Redusert behov for ressurser. Nedlegging av kontrollhall og samlokalisering med andre avdelinger i Statens vegvesen i Harstad.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser inkl. MC

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer for førerprøver, er tilfredsstilt. Volumet på tjenestene er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Stormyra

Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer.

Tilbud om praktiske førerprøver for tunge klasser flyttes til Stormyra

Etterspørselen etter praktiske førerprøver i tunge klasser har de siste årene sunket ved Harstad trafikkstasjon. Statens vegvesen har ikke funnet det samfunns-økonomisk forsvarlig å opprettholde sensorkompetanse på tunge klasser ved trafikkstasjonen. Trafikkmiljøet i Harstad er av en størrelse og kompleksitet som gjør det lite egnet til å gjennomføre praktiske førerprøver i tunge klasser. En betydelig andel av prøven medgår til å flytte seg til landevegsmiljø, som skal være en del av den praktiske førerprøven i tunge klasser. Ut fra en samlet vurdering, hvor blant annet samfunnsøkonomi og faglig hensyn er vektlagt, flyttes tilbudet om praktiske førerprøver i tunge klasser fra Harstad trafikkstasjon til Stormyra sambruksstasjon like nord for Narvik, en avstand på 90 km.

Nordkjosbotn laboratorium

Videreføres. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen.

Tromsø kontorsted

Videreføres. Ledelsen av divisjon Veg er foreslått lagt hit. Det vil bli ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Tromsø trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (1751).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser.

Konsekvens for brukerne

Ingen konsekvenser for førerprøve lette klasser.

[Førerprøver på MC og tunge klasser (ved Tromsdalen kontrollstasjon) overføres til Finnsnes, 146 km avstand.]

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Sensor- og merkantile ressurser reduseres.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på førerprøver lette klasser er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tromsø kommer dårlig ut sammenlignet med Finnsnes når man ser på trafikkmiljøet rundt tjenestestedet. Når deg gjelder område for oppgaver i kjøregård har vi de siste årene gjennomført dette ved Tromsdalen kontrollstasjon. Det er i flere år vurdert muligheter for nytt område for kjøregård med en plassering som også har noenlunde nærhet til et egnet trafikkmiljø for resterende deler av MC-prøvene, men det er ikke å oppdrive i Tromsø. Når MC-prøver kjøres fra kontrollstasjonen legger det en svært stor begrensning på vår mulighet til å tilby forvaltningskontroller, og kontroll av tunge kjøretøy langs E8 inn/ut fra Tromsø kan heller ikke gjennomføres i sommermånedene. Sikkerheten ved kontrollstasjonen er ikke ivaretatt på en tilstrekkelig måte når oppgaver i kjøregård gjennomføres der.

Tromsdalen

sambruksstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Sambruksstasjon med tilbud om forvaltningskontroller lette (1046) og tunge (411) kjøretøy, praktiske førerprøver MC (186) og tunge klasser (228) og utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om forvaltningskontroll lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver MC og tunge klasser flyttes til Finnsnes sambruksstasjon, 146 km avstand.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Større utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om forvaltningskontroller

Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god.

Tilbud om praktiske førerprøver i tunge klasser og MC flyttes til Finnsnes

Etterspørselen etter praktiske førerprøver i tunge klasser og MC har de siste årene sunket i Tromsø. Prøvene har vært tilbudt fra Tromsdalen kontrollstasjon, noe som av hensyn til den øvrige bruken av kontrollstasjonen har vist seg å være svært utfordrende. Den synkende etterspørselen har gjort at Statens vegvesen har funnet det samfunnsøkonomisk påkrevd å prioritere opprettholdelse av kompetanse på tunge klasser og MC hos sensorene ved Finnsnes trafikkstasjon - noe som samlet sett har vist seg å være en faglig styrke for sensorene i området. Trafikkmiljøet i Tromsø er av en størrelse og kompleksitet som gjør det lite egnet for praktiske førerprøver i tunge klasser og MC. En betydelig del av den praktiske prøven brukes til å veksle mellom by- og landevegsmiljø, ettersom førerprøven skal foregå med overvekt av landevegsmiljø. Statens vegvesen har heller ikke et egnet område for å gjennomføre ferdighetsoppgavene under den praktiske MC-prøven. Det benyttede området ved Tromsdalen kontrollstasjon har en størrelse, utforming og beliggenhet som ikke ivaretar sikkerheten på en tilfredsstillende måte, hverken for førerprøvekandidaten eller andre trafikanter. Området er lokalisert ved en kontrollstasjon med svært stor kontrollaktivitet, og lar seg ikke avskjerme på en tilfredsstillende måte. Ut fra en samlet vurdering, hvor blant annet samfunns-økonomi og sikkerhetsmessige og faglige hensyn er vektlagt, flyttes tilbudet om praktiske førerprøver i tunge klasser samt MC-prøver fra Tromsdalen til Finnsnes sambruksstasjon, en avstand på 148 km.

Vadsø kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Det er en mulighet for at flere landsdekkende oppgaver enn landsdekkende regnskap kan legges til Vadsø. Det skal gjennomføres en egen utredning for å avklare hvilke oppgaver dette kan være.

Vadsø trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (290) inkl. MC (25) og forvaltningskontroll lette kjøretøy (187) fra inspeksjonshall.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser (unntatt MC).

Konsekvens for brukerne

Tilbud om forvaltningskontroll og førerprøver MC overføres til Hesseng sambruksstasjon i Kirkenes, 167 km avstand.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Inspeksjonshall frigjøres.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser (unntatt MC)

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer for førerprøver, er tilfredsstilt. Volumet er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om praktiske MC-prøver flyttes til Hesseng (Kirkenes)

Etterspørselen etter praktiske MC-prøver ved Vadsø trafikkstasjon har de siste årene vært svært lavt. I 2018 var det bare om lag 20 førerprøvekandidater som gjennomførte MC-prøver. Statens vegvesen har ikke et egnet område for ferdighetsoppgavene under den praktiske prøven. Størrelse og beliggenhet på området som var benyttet inntil sommeren 2018, ivaretar ikke sikkerheten på en tilfredsstillende måte - hverken for førerprøvekandidaten eller andre trafikanter. Området er lokalisert ved trafikkstasjonen og lar seg ikke avskjerme på en tilfredsstillende måte. Den synkende etterspørselen de senere årene har gjort at Statens vegvesen ikke har funnet det samfunnsøkonomisk forsvarlig å opprettholde MC-kompetanse for sensor ved Vadsø trafikkstasjon. Fra sommeren 2019 vil nærmeste sted med praktiske MC-prøver være Alta, med en kjøreavstand på 447 km. Når Hesseng sambruksstasjon (Kirkenes) ferdigstilles i 2022/2023, vil det der bli gitt tilbud om førerprøver for MC, med en avstand på 167 km fra Vadsø.

Tilbud om forvaltningskontroll overføres til Hesseng

Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Det oppnås effektiv ressursutnyttelse gjennom samlokalisering av tjenestene ved Hesseng sambrukstasjon i Kirkenes. Reiseavstanden dit er 167 km. Gjennom robuste fagmiljø sikres kompetanse og likebehandling.

Finnsnes trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (1004) og tunge klasser (536) inkl. MC (71) samt tilbud om forvaltningskontroll lette (453) og tunge kjøretøy (163).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om førerprøver alle klasser samt forvaltningskontroll og utekontroll lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Ingen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Større utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette/tunge klasser inkl. MC

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer og krav til kjøregård for førerprøver MC, er tilfredsstilt. Volumet er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Stedets egnethet er god - i form av tilgjengelighet og fysisk utforming for tunge kjøretøy ved førerprøver tunge klasser. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon.

Tilbud om forvaltningskontroller

Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom samlokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god.

Hammerfest trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser unntatt MC (211).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Legges ned. Tilbud om teoriprøver opprettholdes og håndteres hos annen offentlig etat og/eller ambulerende tjeneste. Oppmøtested for praktiske førerprøver lette klasser (unntatt MC) med ambulerende sensorer fra Lakselv og Alta.

Konsekvens for brukerne

Bortfall av MC, for øvrig ingen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Omfanget av leide lokaler kan reduseres ved kun oppmøtested for sensor.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om teoriprøver

Krav og kriterier vil kunne tilfredsstilles gjennom et samarbeid med annen offentlig etat og/eller ambulerende tjeneste. Antallet prøver (659) er stort nok til å opprettholde likebehandling og kvalitet. Reiseavstand til nærmeste alternative tjenestested er såpass lang (139 km) at tilbudet bør videreføres.

Tilbud om førerprøver lette klasser (unntatt MC)

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer for førerprøver, er tilfredsstilt. Volumet på tjenesten er stort nok til å opprettholde likebehandling og kvalitet. Reiseavstand til nærmeste alternative tjenestested er såpass lang (139 km) at tilbudet bør videreføres.

Kirkenes trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (284) og tunge klasser og tilbud om forvaltningskontroll lette (258) og tunge (22) kjøretøy, samt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Legges ned. Ansatte og tjenestetilbud overføres til Hesseng sambruksstasjon, 2,5 km avstand.

Konsekvens for brukerne

Ingen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Overflytting av ressurser og nedlegging av lokasjon.

Vurdering av krav og kriterier:

Kort (ingen) reiseavstand for brukerne gjør at det ikke er grunnlag for å opprettholde tjenestestedet. Samlokalisering av tjenester ved sambrukstasjoner gir effektiv ressursutnyttelse.

 

Ny lokasjon ved Hesseng:

 

Beskrivelse av tjenestested

Sambruksstasjon som ferdigstilles 2022/23.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om praktiske førerprøver lette- (inkl. MC) og tunge klasser, samt tilbud om forvaltningskontroll og utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Ingen. 5 km avstand fra Kirkenes sentrum.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Personell overføres fra Kirkenes trafikkstasjon ved ferdigstillelse. Optimal utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette og tunge klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på førerprøver lette klasser (284) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Volum på førerprøver tunge klasser og MC er lavt, men reiseavstanden til nærmeste alternative tjenestested er lang (517 km).

Tilbud om forvaltningskontroller

Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom lokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer.

Lakselv trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (282) og tunge (79) klasser.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor samlokalisert med annen offentlig etat med tilbud om teoriprøver.

Konsekvens for brukerne

Praktiske førerprøver lette klasser tilbys i Hammerfest, 145 km avstand. Førerprøver tunge klasser tilbys i Alta (Kvenvikmoen), 167 km.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Bygg frigjøres og selges.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om teoriprøver

Krav og kriterier vil kunne tilfredsstilles gjennom et samarbeid med annen offentlig etat og/eller ambulerende tjeneste. Antallet prøver (532) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om praktiske førerprøver flyttes til Hammerfest og Alta

Lakselv har et svært begrenset og ukomplisert fysisk trafikkmiljø, hvor det av trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke anses som faglig forsvarlig å gjennomføre praktiske førerprøver. Trafikkmengden på stedet er i tillegg svært begrenset, noe som også gjør at det ikke er faglig forsvarlig å opprettholde tilbudet. Avstanden til nærmeste sted med praktiske førerprøver i samtlige førerkortklasser, Alta, er 174 km. Praktiske førerprøver i lette klasser tilbys også i Hammerfest, i en avstand av 145 km. Førerprøvekandidatene som de siste årene har avlagt praktisk førerprøve ved Lakselv trafikkstasjon (og da spesielt i tunge førerkortklasser), er i svært liten grad bostedsregistrert på stedet, i kommunen eller nærliggende kommuner. Dette skyldes at lokale trafikkskoler har intensivopplæring, hvor elevene er tilreisende og oppholder seg der over begrenset tid, med det formål å gjennomføre praktisk føreropplæring med tilhørende praktisk førerprøve. Førerprøvekandidater med folkeregistrert bosted i nærheten av Lakselv – f.eks. Honningsvåg - vil etter flytting av tilbudet til Hammerfest, få 12 km lengre reisevei. Førerprøvekandidater fra indre Finnmark (Karasjok) vil få en økt reiseavstand på 124 km for å gjennomføre praktisk førerprøve i Alta. Kjørevurdering på oppdrag for Fylkeslege eller Politi vil kunne gjennomføres i Lakselv ved ambulerende tjenesteyting, da slike kjørevurderinger ikke krever samme trafikkmiljø som for praktiske førerprøver.

Storslett trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (360) og tunge (57) klasser.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Legges ned. Tilbud om teoriprøver opprettholdes og håndteres hos annen offentlig etat og/eller ved ambulerende tjeneste.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver tilbys i Alta, 164 km avstand.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Bygg frigjøres.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om teoriprøver

Krav og kriterier vil kunne tilfredsstilles gjennom et samarbeid med annen offentlig etat. Antallet prøver (610) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om praktiske førerprøver flyttes til Alta

Storslett har et svært begrenset og ukomplisert fysisk trafikkmiljø, hvor det av trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke anses som faglig forsvarlig å gjennomføre praktiske førerprøver. Trafikkmengden på stedet er i tillegg svært begrenset, noe som også gjør at det ikke er faglig forsvarlig å opprettholde tilbudet. Avstanden til nærmeste steder med praktiske førerprøver i samtlige førerkortklasser, Alta og Kvenvikmoen, er henholdsvis 165 km og 155 km. Førerprøvekandidatene som de siste årene har avlagt praktisk førerprøve ved Storslett trafikkstasjon, er i liten grad bostedsregistrert på stedet, i kommunen eller nærliggende kommuner. Dette skyldes at lokale trafikkskoler har intensivopplæring, hvor elevene kommer tilreisende og oppholder seg der over begrenset tid, utelukkende med det formål å gjennomføre praktisk føreropplæring med tilhørende praktisk førerprøve. Kjørevurdering på oppdrag for Fylkeslege eller Politi vil kunne gjennomføres på Storslett ved ambulerende tjenesteyting, da slike kjørevurderinger ikke krever samme trafikkmiljø som praktiske førerprøver.

 

 

NORDLAND

Lokasjon

Kommentar

Bodø kontorsted

Videreføres. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. 

Bodø

trafikkstasjon

laboratorium

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (1326) og tunge klasser (119) inkl. MC (95), samt tilbud om forvaltningskontroll lette (733) og tunge kjøretøy (221).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser.

Konsekvens for brukerne

Hallkontroller, førerprøver MC og -tunge klasser overføres til Fauske (53 km avstand).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Nedlegging av kontrollhall med svært økonomiske besparelser.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om praktiske førerprøver på tunge klasser og MC flyttes til Fauske

Etterspørselen etter praktiske førerprøver i tunge klasser har de senere årene sunket ved Bodø trafikkstasjon. De siste årene har det bare vært tilbud om praktiske førerprøver i klasse C og D. Prøve i klasse CE har vært tilbudt ved Fauske trafikkstasjon. Avstanden mellom trafikkstasjonene i Bodø og på Fauske er 53 km. Med den synkende etterspørselen har Statens vegvesen funnet det samfunnsøkonomisk forsvarlig å kun opprettholde sensorkompetanse på tunge klasser ved Fauske trafikkstasjon, noe som samlet sett har vist seg å være en faglig styrke for sensorene i området. Trafikkmiljøet i Bodø er av en størrelse og kompleksitet som gjør det lite egnet til praktiske førerprøver i tunge klasser. En betydelig del av prøven brukes til å forflytte seg til landevegsmiljø, som er viktig for den praktiske fører-prøven i tunge klasser.

Statens vegvesen har ikke et eget område i Bodø for ferdighetsoppgavene under den praktiske MC-prøven. De senere årene har etaten leid et område ved et aktivitetssenter med motorsport. Dagens leieavtale representerer betydelige kostnader og løper ut 2021. Områdets størrelse og utforming ivaretar ikke sikkerheten på en tilfredsstillende måte for førerprøvekandidatene. Ved Fauske trafikkstasjon har derimot Statens vegvesen et eid område som benyttes til praktiske MC-prøver. Områdets størrelse, utforming og beliggenhet er ideelt. Ved overføring av MC-prøvene fra Bodø til Fauske vil området utvides noe og oppgraderes med nytt fast dekke.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Fauske

Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom lokalisering ved sambrukstasjonen på Fauske. Likebehandling/kvalitet sikres gjennom større volum. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er også dårligere i Bodø enn på Fauske.

Fauske

kontorsted

Videreføres. Landsdekkende tjenester trafikant og kjøretøy.

Fauske trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (385) og tunge klasser (105) inkl. MC (61), samt tilbud om forvaltningskontroll lette (390) og tunge kjøretøy (106).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om førerprøver alle klasser, samt tilbud om forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy og utekontroll av lette/tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Tilbud uforandret.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Større utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette og tunge klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på tjenestene er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller

Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom lokalisering ved sambrukstasjon.

Mosjøen kontorsted

vegtrafikksentralen

 

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Vegtrafikksentralen i nord er lokalisert her, og gir mulighet for samlokalisering for andre, f.eks. personell for oppfølging av drift på riksveg.

Mosjøen trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (520) og ambulerende tilbud MC (90) og traktor. Inspeksjonsgarasje i leide lokaler til forvaltningskontroll av lette (480) og tunge (197) kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasser inkl. MC og traktor.

Konsekvens for brukerne

Nærmeste lokasjon for hallkontroller lette/tunge kjøretøy er Mo i Rana (83 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leieavtale for inspeksjonsgarasje opphører.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på tjenestene er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Mo i Rana

Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. SVV har ikke egen kontrollhall og gjennomfører kontroller utendørs/i en inspeksjonsgarasje. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjonen i Mo i Rana gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

Sortland trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (945) og tunge klasser (119), pluss forvaltningskontroller lette kjøretøy (225).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette (unntatt MC) og tunge klasser.

Konsekvens for brukerne

Førerprøver MC flyttes til Harstad (68 km). Forvaltningskontroller flyttes til Gullesfjord (33 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Avvikling av lokasjon for forvaltningskontroller.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om praktiske prøver lette og tunge klasser

Faglige krav, i form av trafikale utfordringer for førerprøver, er tilfredsstilt. Volumet er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om praktiske MC-prøver er flyttet til Harstad

Etterspørselen etter praktiske MC-prøver ved Sortland trafikkstasjon har de senere årene vært svært lavt. I 2018 var det bare om lag 20 førerprøvekandidater som gjennomførte praktiske MC-prøver. Statens vegvesen har ikke et egnet område for å gjennomføre ferdighetsoppgavene ved den praktiske MC-prøven. Området som inntil sommeren 2018 ble benyttet, har ikke en størrelse og beliggenhet som ivaretar sikkerheten på en tilfredsstillende måte, hverken for førerprøvekandidaten eller andre trafikanter. Området er lokalisert ved trafikkstasjonen og lar seg ikke avskjerme på en tilfredsstillende måte. Med den synkende etterspørselen de senere årene har Statens vegvesen heller ikke funnet det samfunnsøkonomisk forsvarlig å opprettholde kompetanse på MC for de to sensorene som har tjenestested ved Sortland trafikkstasjon. Avstanden til nærmeste sted, Harstad, hvor det tilbys praktiske MC-prøver fra sommeren 2019, er 68 km.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Gullesfjord

SVV har ikke egen kontrollhall og gjennomfører kontroller i ekstern lokasjon. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon i Gullesfjord gir en mer effektiv ressursutnyttelse og sikrer likebehandling/kvalitet gjennom større volum.

Svolvær trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (270) og forvaltningskontroll lette (126) fra integrert inspeksjonshall og tunge kjøretøy (20) i leide eksterne lokaler.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om førerprøver lette klasserog forvaltningskontroll lette kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

 Forvaltningskontroll tunge flyttes til Gullesfjord (80 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ingen

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på tjenestene er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller

Krav og kriterier er tilfredsstilt for kontroll av lette kjøretøy. Volumet er tilstrekkelig til å sikre likebehandling, kvalitet og effektiv drift med god tilgjengelighet. Tilbud om forvaltningskontroller tunge kjøretøy flyttes til Gullesfjord sambruksstasjon (80 km avstand). Volumet er lavt og sikrer ikke likebehandling, kvalitet og effektivitet.

Leknes trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Servicekontor med ambulerende tilbud om førerprøver lette klasser (336), pluss ambulerende forvaltningskontroll lette (56).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Legges ned. Tilbud om teoriprøver opprettholdes og håndteres hos annen offentlig etat og/eller ved ambulerende tjeneste.

Konsekvens for brukerne

Nærmeste trafikkstasjon for førerprøver lette klasser og hallkontroller lette kjøretøy, vil være Svolvær (68 km avstand).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Bygg og bemanning frigjøres.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om teoriprøver

Krav og kriterier vil kunne tilfredsstilles gjennom et samarbeid med annen offentlig etat og/eller ambulerende tjeneste. Antallet prøver (654) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Svolvær

Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. SVV har ikke egen kontrollhall og gjennomfører kontroller i ekstern lokasjon. Samling av kontrollaktivitetene i Svolvær gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

Tilbud om praktiske førerprøver flyttes til Svolvær

Leknes har et begrenset og ukomplisert fysisk trafikkmiljø, hvor det av trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke anses som faglig forsvarlig å gjennomføre praktiske førerprøver. Trafikkmengden på stedet er i tillegg begrenset, noe som også taler for at det ikke er faglig forsvarlig å opprettholde tilbudet. Nærmeste sted for praktiske førerprøver, vil være Svolvær trafikkstasjon, med en avstand på 68 km. Førerprøvekandidatene som de siste årene har avlagt praktisk førerprøve ved Leknes servicekontor, er i svært liten grad bostedsregistrert på stedet, i kommunen eller nærliggende kommuner. Dette skyldes at en betydelig andel kandidater kommer reisende til Leknes og oppholder seg der over begrenset tid, utelukkende med det formål å gjennomføre noe praktisk føreropplæring med tilhørende praktisk førerprøve. Kjørevurdering på oppdrag for Fylkeslege eller politi vil kunne gjennomføres på Leknes ved ambulerende tjenesteyting, da slike kjørevurderinger ikke krever samme trafikkmiljø som praktiske førerprøver.

Narvik

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette (560) og tunge (89) klasser samt tilbud om forvaltningskontroll lette (261) og tunge (44) kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med tilbud om teoriprøver.

Konsekvens for brukerne

Forvaltningskontroller og praktiske førerprøver overføres til Stormyra sambruksstasjon 6 km nord for sentrum.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ambulerende ressurser til nye Stormyra sambruksstasjon. Nedlegging av kontrollhall.

Vurdering av krav og kriterier:

Forvaltningskontroller og praktiske førerprøver overføres til Stormyra

Faglige krav tilfredsstilles og effektiv ressursutnyttelse og god tilgjengelighet oppnås gjennom samlokalisering ved nybygd sambrukstasjon.

Tilbud om teoriprøver

Stedets tilgjengelighet, med lokalisering midt i sentrum av Narvik, vurderes som bedre enn Stormyra med tanke blant annet på offentlig kommunikasjon ved teoriprøver.

 

Ny lokasjon ved Stormyra:

 

Beskrivelse av tjenestested

Ferdigstilles 2019/20.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om praktiske førerprøver lette og tunge klasser, samt tilbud om forvaltningskontroll og utekontroll lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Ingen. 6 km avstand fra Narvik sentrum.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Optimal utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette og tunge klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på førerprøver lette klasser (560) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Volum på førerprøver tunge klasser vil øke ved en overføring av førerprøvene fra Harstad.

Tilbud om forvaltningskontroller

Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom lokalisering ved sambrukstasjon. Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer.

Brønnøysund

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (336), pluss ambulerende myndighetskontroll lette (61) og tunge kjøretøy (13).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Servicekontor med førerprøver lette klasser.

Konsekvens for brukerne

Nærmeste lokasjon for hallkontroll lette/tunge kjøretøy vil være Mo i Rana (242 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

I utgangspunktet ingen konsekvens, men aktuelt å leie mindre lokaler i samarbeid med annen offentlig etat. Avvikling av inspeksjonsgarasje pga. lavt volum.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er oppfylt. Volumet er tilstrekkelig til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. Lang (157 km) reiseavstand til alternativt tjenestested for førerprøver.

Tilbud om forvaltningskontroller flyttes til Mo i Rana

Lavt volum gjør det vanskelig å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift. SVV har ikke egen kontrollhall og gjennomfører kontroller utendørs/i en garasje. Samling av kontrollaktivitetene ved sambruksstasjon i Mo i Rana gir en mer effektiv ressursutnyttelse.

Mo i Rana trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser (757). Kontrollhall med tilbud om forvaltningskontroll av lette (532) og tunge (226) kjøretøy samt utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Sambruksstasjon med tilbud om førerprøver lette klasser, samt tilbud om forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy og utekontroll av lette og tunge kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Tilbud uforandret.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Større utnyttelse av kontrollhall til forvaltningskontroll av lette og tunge kjøretøy, samt økt utekontroll av lette og tunge kjøretøy med økt behov for teknisk personell.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om førerprøver lette klasser

Faglige krav til trafikale utfordringer er tilfredsstilt. Volum på tjenestene er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om forvaltningskontroller

Kompetanse og likebehandling sikres gjennom robuste fagmiljøer. Stedets egnethet – tilgjengelighet med bil for hallkontroll etc. – er god. Effektiv ressursutnyttelse oppnås gjennom lokalisering ved sambrukstasjon.

Sandnessjøen trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med ambulerende tilbud om førerprøver lette klasser (262).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Legges ned. Tilbud om teoriprøver opprettholdes og håndteres av annen offentlig etat og/eller ved ambulerende tjeneste.

Konsekvens for brukerne

Nærmeste lokasjon for førerprøver lette kjøretøy vil være Mosjøen (63 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leieavtale opphører eventuelt overtas i sin helhet til vegformål.

Vurdering av krav og kriterier:

Tilbud om teoriprøver

Krav og kriterier vil kunne tilfredsstilles gjennom et samarbeid med annen offentlig etat og/eller ambulerende tjeneste. Antallet prøver (663) er stort nok til å opprettholde likebehandling, kvalitet og effektiv drift.

Tilbud om praktiske førerprøver flyttes til Mosjøen

Sandnessjøen har et begrenset og ukomplisert fysisk trafikkmiljø, hvor det av trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke anses som faglig forsvarlig å gjennomføre praktiske førerprøver. Trafikkmengden er i tillegg svært begrenset, noe som også taler for at det ikke er faglig forsvarlig å opprettholde tilbudet. Nærmeste sted med praktiske førerprøver i lette førerkortklasser (inkl. MC), vil være Mosjøen (63 km). Førerprøvekandidatene ved Sandnessjøen trafikkstasjon er i liten grad bosteds-registrert på stedet, i kommunen eller nærliggende kommuner. Lokale trafikkskoler har intensivopplæring med elever som kommer reisende og oppholder seg der over begrenset tid, utelukkende med det formål å gjennomføre praktisk føreropplæring med tilhørende praktisk førerprøve. Kjørevurdering på oppdrag for Fylkeslege eller Politi vil kunne gjennomføres i Sandnessjøen ved ambulerende tjenesteyting, da slike kjørevurderinger ikke krever samme trafikkmiljø som praktiske førerprøver.

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark, Nordland